Αναπόφευκτη
φαίνεται να είναι η αύξηση, κατά 25%, στις τιμές των εισιτηρίων στα
μέσα μεταφοράς, δεδομένου ότι η κυβέρνηση αναζητεί μέτρα στο πλαίσιο του
πακέτου των 11,6 δισ. ευρώ, ενώ το ισοδύναμο της πάταξης της
λαθρεπιβίβασης θα αργήσει να αποδώσει καρπούς.
Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, εξήγγειλε ότι η λαθρεπιβίβαση θα περιοριστεί, κατά 50%, μέχρι το τέλος της χρονιάς, με τις απώλειες των εσόδων για το σύνολο των εταιρειών του ομίλου ΟΑΣΑ και του Προαστιακού να εκτιμάται από 25 έως 37,5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων αναμένεται να πλήξει σοβαρά τις κατώτερες εισοδηματικά κατηγορίες, καθώς, εάν αυτή πραγματοποιηθεί, το ενιαίο εισιτήριο θα κοστίζει 1,75-1,80 ευρώ από 1,40 ευρώ σήμερα.
Αντίστοιχα, το εισιτήριο σε λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ υπολογίζεται ότι θα κοστίζει 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ σήμερα, ενώ τα εισιτήρια με μειωμένη τιμή θα ακριβύνουν στα 0,90 ευρώ (από 0,75 ευρώ).
Ανίκητη η εισιτηριοδιαφυγή
Και μπορεί το υπουργείο Ανάπτυξης να μην επιδιώκει την αύξηση της τιμής των εισιτήριων, ωστόσο, τον τελικό λόγο αναμένεται να έχει το υπουργείο Οικονομικών που αναζητεί απεγνωσμένα έσοδα.
Εξάλλου, η διαμόρφωση του μηχανισμού καταπολέμησης της εισιτηριοδιαφυγής αναμένεται να καθυστερήσει επί μακρόν, ενώ το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα αργήσει τουλάχιστον μία διετία να κάνει την εμφάνισή του στα μέσα μεταφοράς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η συμβασιοποίηση του αυτόματου συστήματος συλλογής Κομίστρου που αναμενόταν στα μέσα του 2008 και είχε εξαγγελθεί από τον τότε υπουργό Μεταφορών κ. Χατζηδάκη, παραμένει στα «χαρτιά».
Την ίδια στιγμή, ο...πόλεμος που είχε κηρύξει το υπουργείο Υποδομών κατά της λαθρεπιβίβασης πριν από ενάμιση χρόνο, με τη δημιουργία σώματος ελέγχου - θα στελεχωνόταν αρχικά από τουλάχιστον 200 εργαζομένους στις συγκοινωνίες- έχει χαθεί.
Και όλα αυτά, όταν η μαφία των πλαστών εισιτηρίων -τη δράση της οποίας είχε αποκαλύψει ήδη πριν από δύο χρόνια το Capital.gr- παραμένει ανεξέλεγκτη.
Η τελευταία αύξηση-σοκ στην τιμή των εισιτηρίων είχε επιβληθεί τον Φεβρουάριο του 2011, οπότε το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου είχε διαμορφωθεί στο 1,40 ευρώ και αυτό του μειωμένου στα 0,70 ευρώ.
Αθήνα, όπως...Βρυξέλλες
Πάντως, εάν το εισιτήριο αυξηθεί στο 1,80 ευρώ, το κόστος μετακινήσεων με μέσα μεταφοράς στην Αθήνα θα συγκρίνεται με αυτό άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών, όπου όμως, το δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών είναι ολοκληρωμένο και οι μισθολογικές απολαβές είναι πολλαπλάσιες.
Ενδεικτικά, στη Ρώμη το ενιαίο εισιτήριο κοστίζει 1,5 ευρώ, στο Παρίσι η τιμή του ανέρχεται στο 1,70 ευρώ, στις Βρυξέλλες 1,80 ευρώ και στην Πράγα 1 και 1,30 ευρώ (ανάλογα της χρονικής διάρκειας ισχύος).
Στο Βερολίνο η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου, διάρκειας δύο ωρών, ξεκινάει από 2,40 ευρώ (βάσει των ζωνών), ωστόσο οι εκεί συγκοινωνιακοί οργανισμοί προσφέρουν γενναία εκπτωτικά πακέτα για τους τακτικούς επιβάτες.
ΠΗΓΗ