Στην ... αναβίωση του ενιαίου σώματος ελεγκτών κομίστρου στα μέσα μεταφοράς προσανατολίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προκειμένου να εξασφαλίσει στον ΟΑΣΑ έσοδα έως και 30 εκατ. ευρώ από την εισιτηροδιαφυγη και να αποτρέψει την αύξηση των εισιτηρίων κατά 25% που προβλέπει το μνημόνιο.
Πρόκειται για ένα σώμα που αν και συστάθηκε μετά από επιταγές της Τρόικας ωστόσο δεν λειτούργησε ποτέ καθώς οι μετατάξεις και οι συνταξιοδοτήσεις εργαζομένων στα ΜΜΜ στο πλαίσιο του προγράμματος αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών το αποδεκάτισε.
Σύντομα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ Ν. Σταθόπουλο θα καλέσει προς συζήτηση για το θέμα αυτό τις διοικήσεις των φορέων (ΟΣ.Υ – ΣΤΑ.ΣΥ), ενώ θα υπάρχει συμμετοχή και από εκπροσώπους των εργαζόμενων. Μάλιστα συμφώνα με πληροφορίες οι εργαζόμενοι θα ζητήσουν να λειτουργήσει αυτόνομο σώμα ανά εταιρεία, δηλαδή ένα για τα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ) και ένα για λεωφορεία και τρόλεϋ (ΟΣΥ).
Ωστόσο διευκρινίζουν ότι το υφιστάμενο προσωπικό δεν επαρκεί προκειμένου να συσταθεί και να λειτουργήσει ένα σώμα ελεγκτών και ζητούν την πρόσληψη 280 απολυμένων του Μετρό οι οποίοι, μεταξύ άλλων, εργάζονταν και στον έλεγχο.
Το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης υπολογίζεται ότι κοστίζει κάθε χρόνο στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών μέχρι και 37,5 εκατομμύρια ευρώ.
Από τους υπολογισμούς που έχουν γίνει εκτιμάται ότι αν ο συντονισμένος έλεγχος καταφέρει να λειτουργήσει αποτρεπτικά τότε μπορεί να επιφέρει σημαντική αύξηση των επικυρώσεων σε ποσοστό μέχρι και 10%, που αντιστοιχεί σε πρόσθετα έσοδα της τάξης των 15 έως 30 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό που αντιστοιχεί στο 10% έως 20% της ετήσιας κρατικής οικονομικής επιδότησης προς τις αστικές συγκοινωνίες.
Το παλιό Σώμα Ελεγκτών
H σύσταση του Σώματος Eλεγκτών Kομίστρου (ΣEK) του Oργανισμού Aστικών Συγκοινωνιών της Aθήνας (OAΣA) είχε γίνει στις 11 Απριλίου του 2011 ύστερα από πιέσεις της τρόικας.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών ήταν μέχρι το τέλος του 2011 να περιοριστεί κατά 80% το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής στις αστικές συγκοινωνίες. Oι ελεγκτές, έφεραν ειδική εμφάνιση (με μπλε T-shirts) καθώς και αναγνωριστικό σήμα του OAΣA, ώστε οι πολίτες να συνεργάζονται μαζί τους. Απαρτιζόταν από 250 άτομα τα οποία τον Οκτώβριο του 2011 προγραμματιζόταν να εφοδιαστούν και με φορητούς υπολογιστές, που θα ήταν σε on-line σύνδεση με την Εφορία για την αυτόματη καταχώριση των προστίμων.
Mάλιστα, είχε υπογραφεί σύμβαση ανάμεσα στον OAΣA και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ώστε 25 - 30 αστυνομικοί να συμμετέχουν καθημερινά στους ελέγχους. Tο κόστος των αστυνομικών θα αναλάμβανε εξ ολοκλήρου ο OAΣA και ανερχόταν σε περίπου 500.000 ευρώ το χρόνο.
H λειτουργία του ΣEK θα κοστίζει στον OAΣA 5 εκατ. ευρω ετησίως ενώ τα προσδοκώμενα έσοδα θα ήταν 15 εκατ. ευρώ. Όμως το Σώμα διαλύθηκε και το όνειρο της ... τρόικας για πάταξη της λαθρεπιβίβασης μετατράπηκε στο μεγαλύτερο εφιάλτη των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ενδεικτικό είναι ότι πριν από τη διάλυση του Σώματος Ελεγκτών υπήρξαν 800 εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι που διενεργούσαν καθημερινά ελέγχους σε όλα τα μέσα ενώ σήμερα Kάρτα Eλεγκτή έχουν μόλις 400 άτομα τα οποία κάνουν εθελοντικά ελέγχους μετά το τέλος του ωραρίου τους. Mάλιστα, σύμφωνα με το νόμο περί εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών, οι υπάλληλοι αυτοί δεν μπορούν να λαμβάνουν έσοδα από τα πρόστιμα που κόβουν, κάτι που λειτουργεί αποτρεπτικά σε οποιονδήποτε έλεγχο. Αποτέλεσμα είναι οι έλεγχοι να φθίνουν καθημερινά και τα οφέλη από πρόστιμα σχεδόν να μηδενίζονται.