Σειρά προτάσεων και παρεμβάσεων για μια πιο «ανθρώπινη» πόλη στον τομέα
των μετακινήσεων προτείνει το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών
Θεσσαλονίκης. Τα 12 προτεινόμενα μέτρα του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής
Κινητικότητας που υποβλήθηκαν στους εμπλεκόμενους φορείς για διαβούλευση
παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος Γ. Εμμανουηλίδης, όπως μετέδωσε το
voria.gr.
Το «Μητροπολιτικό ΣΒΑΚ» εκπονείται από το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) στο πλαίσιο του έργου σύμφωνα με Οδηγίες της ΕΕ σε στρατηγικό επίπεδο κυρίως για τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Με το ολοκληρωμένο ΣΒΑΚ για τη μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης αναμένεται το ΣΑΣΘ και οι φορείς να είναι έτοιμοι να διεκδικήσουν χρηματοδοτήσεις. Ειδικά για το Τραμ, το νέο ΕΤΠΑ για τη περίοδο 2014-2020 προσφέρεται ως μηχανισμός χρηματοδότησης, με τη διαφορά ότι προσανατολίζεται στη χρήση χρηματοοικονομικών εργαλείων αστικής ανάπτυξης, όπως η τρέχουσα πρωτοβουλία JESSICA κ.ά.
Μέσα στα μέτρα που εκτιμάται, σύμφωνα με το «πακέτο» προτάσεων και παρεμβάσεων του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, πως θα βελτιώσουν την εικόνα της Θεσσαλονίκης είναι το τραμ, το ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου,οι πεζοδρομήσεις, οι αναπλάσεις δημόσιων χώρων, καθώς και των ποδηλατοδρόμων (με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ).
Το ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου
Ο συγκοινωνιολόγος Π. Καρκαβίτσας παρουσίασε τα αποτελέσματα της διαβούλευσης σχετικά με την εγκατάσταση ενός Ενιαίου και Ευφυούς Συστήματος Κομίστρου (ΕΕΣΚ). Ουσιαστικά πρόκειται για μια "εύκολη" κάρτα, με την οποία θα υπάρχει χρέωση ανάλογα με τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η οποία θα παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια στον κάτοχό της κατά της κλοπής ή παραχάραξης.
Θα ακολουθήσει η διαμόρφωση της στρατηγικής προκειμένου να εγκατασταθεί ένα τέτοιο σύστημα στη Θεσσαλονίκη ώστε να γίνουν οι αστικές συγκοινωνίες ελκυστικότερες προς το κοινό. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στη διαβούλευση τάσσεται υπέρ της δημιουργίας ενός τέτοιου συστήματος, απλού, οικονομικού, με κίνητρα και πλεονεκτήματα για τους χρήστες. Θα μπορεί να τύχει εφαρμογής σε όλα τα μέσα μεταφοράς που θα είναι διαθέσιμα στη Θεσσαλονίκη σε λίγα χρόνια (λεωφορεία, μετρό, θαλάσσια αστική συγκοινωνία, τραμ).
Οι εναλλακτικές λύσεις για το Τραμ
Στη συνέχεια, ο καθηγητής ΑΠΘ και μέλος του ΣΑΣΘ Χρίστος Πυργίδης, παρουσίασε τις εναλλακτικές λύσεις που προτείνονται για το Τραμ της Θεσσαλονίκης (Μέτρο 4 του προτεινόμενου ΣΒΑΚ). Το προτεινόμενο δίκτυο γραμμών τραμ έχει μήκος 24 χλμ., κινείται σε προστατευόμενο διάδρομο στο 90% του μήκους του, θα έχει μέση ταχύτητα πάνω από 18 χλμ/ώρα, με κόστος υλοποίησης περίπου 515 εκ. ευρώ. Η δημιουργία ενός δικτύου με βασικό κορμό το τμήμα Πλ. Ευόσμου – (σταθμός ΚΤΕΛ)- (ΝΣΣΘ) - Τσιμισκή – ΧΑΝΘ και κλάδους τα τμήματα ΧΑΝΘ – ΑΝΩ ΤΟΥΜΠΑ – ΕΛΑΙΩΝΕΣ και ΧΑΝΘ - ΒΑΣ. ΟΛΓΑΣ – ΜΙΚΡΑ φαίνεται να είναι το αποδοτικότερο σενάριο.
Το δίκτυο προτείνεται να αναπτυχθεί σε τρεις φάσεις.
-Η πρώτη φάση (ολοκλήρωση μέχρι το 2020) περιλαμβάνει τη γραμμή ΚΤΕΛ – ΧΑΝΘ – Ελαιώνες μήκους 11 χλμ και κόστος κατασκευής 237 εκ. ευρώ.
-Η δεύτερη φάση (ολοκλήρωση μέχρι 2025) περιλαμβάνει τη γραμμή ΧΑΝΘ – Μίκρα μέσω Βασ. Όλγας και κόστος κατασκευής 154 εκ. ευρώ επιπλέον.
-Η τρίτη φάση (ολοκλήρωση μέχρι το 2030) περιλαμβάνει τη γραμμή Εύοσμος – ΚΤΕΛ και ΝΣΣΘ – Αγ. Δημητρίου και κόστος κατασκευής 124 εκ. ευρώ επιπλέον.
Το μετρό με την παρουσία του τραμ δεν χάνει αθροιστικά σε επιβιβάσεις ενώ αντίθετα στην περιοχή που αναμένεται να λειτουργεί σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ σε επίπεδα κορεσμού η κίνησή του εξορθολογίζεται. Στα υπόλοιπα τμήματα το τραμ θα λειτουργεί είτε τροφοδοτικά είτε συμπληρωματικά με το μετρό με μεγάλο αριθμό μετεπιβιβάσεων στο σταθμό Νομαρχία.
Η θαλάσσια αστική συγκοινωνία
Ένα άλλο μέτρο που παρουσιάστηκε στο πρόσφατο 4ο Φόρουμ Κινητικότητας, στη Θεσσαλονίκη, είναι η θαλάσσια αστική συγκοινωνία, η οποία - μεταξύ άλλων - θα συμβάλλει, όπως επισημάνθηκε, στην τουριστική ανάπτυξη της πόλης και θα «ανοίξει» τη Θεσσαλονίκη προς τη θάλασσα.
Η κύρια ιδέα για τη λειτουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας έγκειται στο γεγονός ότι μπορεί να ξεκινήσει γρήγορα και με το μικρότερο δυνατό κόστος αρχικής επένδυσης. Στη βασική διαδρομή θα υπάρχει μέριμνα για την αξιοποίηση - στο μέγιστο δυνατό βαθμό - της υφιστάμενης λιμενικής υποδομής σε κάθε στάση.
Από τα μέτρα που δείχνουν τον ανθρώπινο "πρόσωπο" της πόλης και αποτελούν συμπληρωματικά ώστε να ολοκληρωθεί το λειτουργικό προφίλ των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι και τα συστήματα ευέλικτης συγκοινωνίας, με υπηρεσίες που θα ανταποκρίνονται στη ζήτηση π.χ. για τις μεταφορές των μαθητών, των ατόμων ειδικών κατηγοριών και της 3ης ηλικίας.
Ένα από αυτά τα μέτρα είναι το σύστημα κοινόχρηστων δημοσίων ποδηλάτων, που θα μειώσει αισθητά την παρουσία ΙΧ στο κέντρο προσελκύοντας μεγάλο μερίδιο του κόσμου στη χρήση του, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτό το μέτρο εκτιμάται πως θα συμβάλλει και στην προστασία της υγείας των πολιτών.
Αναφέρθηκε επίσης ότι το σχέδιο είναι ένα αναγκαίο εργαλείο με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και ανοιχτή αρχιτεκτονική με δυνατότητα συνεχούς εξέλιξης. Μεγάλα οφέλη θα προσφέρει και η ανάπτυξη λεωφορειοδρόμων ταχείας διέλευσης (BRT), ως ένα ξεχωριστό σύστημα χαμηλού κόστους αλληλοσυμπληρώνοντας το λεωφορείο, το μετρό και το τραμ.
Οι συμμετέχοντες στη συνάντηση με παρεμβάσεις τους ως προς τα θέματα που ακούστηκαν διατύπωσαν απόψεις, προτάσεις και προβληματισμούς σχετικά με την ωριμότητα των προτάσεων προκειμένου να υποβληθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα, τη «μητροπολιτική» εκπροσώπηση ώστε να αντιμετωπιστούν από κοινού ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας, την ανάγκη μετεξέλιξης του ΣΑΣΘ σε Μητροπολιτικό Φορέα σε επίπεδο περιφέρειας και την πιθανή συνεργασία – ένωση με τον ΟΡΘΕ, ώστε να υπάρχει κοινός σχεδιασμός κυκλοφοριακών και πολεοδομικών θεμάτων κ.λπ..
Ο Πρόεδρος του ΣΑΣΘ δήλωσε πως το Συμβούλιο θα συνεχίσει την υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ώστε σε 6 μήνες οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης θα έχουν στη διάθεσή τους ένα Στρατηγικό Σχέδιο, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για την υλοποίηση των δικών τους τοπικών Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
voria.gr