Μειώθηκε το κόστος ΟΑΣΑ, ισοσκελίστηκε ο προϋπολογισμός της ΣΤΑΣΥ
Δεν υπάρχει κανένας λόγος αύξησης των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σύμφωνα με στελέχη του ΟΑΣΑ, καθώς οι αστικές συγκοινωνίες πέτυχαν μία εμπροσθοβαρή προσαρμογή, ύψους σχεδόν 50 εκατ. ευρώ στο επτάμηνο του 2013 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Μάλιστα, η ΣΤΑΣΥ κατέγραψε πλεόνασμα λειτουργίας και δεν θα χρησιμοποιήσει κρατική επιδότηση έως το τέλος του έτους, ενώ η ΟΣΥ παρόλο που δεν τα πήγε καλά στα έσοδα, έχει μειώσει θεαματικά τα έξοδά της και βελτίωσε τη θέση της.
Η προσαρμογή των συγκοινωνιών ήταν τέτοια, μεταδίδουν, που δεν δικαιολογεί καμία απαίτηση για αύξηση των εισιτηρίων, κάτι που ούτως ή άλλως εάν γίνει, θα οδηγήσει σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, προσθέτουν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που εξασφάλισε η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», οι εταιρείες του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) εξασφάλισαν σχεδόν 50 εκατ. ευρώ. Εάν σε αυτά προστεθούν ένα εκατ. ευρώ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 10 εκατ. ευρώ από τη μείωση της επιδότησης των συγκοινωνιακών εταιρειών, στην οποία προχώρησε το υπουργείο Υποδομών, η βελτίωση αθροιστικά έφτασε τα 60 εκατ. ευρώ στο επτάμηνο του 2013.
Συγκεκριμένα, στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2013 η ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ) διατήρησε με μικρή απόκλιση παρόμοια έσοδα λειτουργίας με τα περυσινά επίπεδα, τα οποία κυμάνθηκαν σε 72 εκατ. ευρώ αντί 75 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Η κρατική επιδότηση μειώθηκε από τα 36 εκατ. ευρώ σε 10 εκατ. ευρώ, τα δε συνολικά έξοδα λειτουργίας έπεσαν από τα 114 εκατ. ευρώ σε 93 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, προ επιδότησης κατεγράφησαν κέρδη ύψους σχεδόν 6 εκατ. ευρώ αντί ζημιών 12 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Επίσης, η εταιρεία έχει μειώσει τα έξοδα λειτουργίας κατά 24% (από 87 εκατ. ευρώ σε 66 εκατ. ευρώ) και τα συνολικά έξοδα εκμετάλλευσης κατά 19% (από 114 εκατ. ευρώ σε 93 εκατ. ευρώ). Έτσι, κατεγράφη βελτίωση των αποτελεσμάτων της ΣΤΑΣΥ κατά 18 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στο επτάμηνο του 2013 η ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) είχε μειωμένα έσοδα από 83 εκατ. ευρώ σε 70 εκατ. ευρώ, αυξημένη επιδότηση από 79 εκατ. ευρώ σε 83 εκατ. ευρώ, και μειωμένα τελικά έσοδα από 170 εκατ. ευρώ σε 159 εκατ. ευρώ.
Όμως, η μείωση των εξόδων λειτουργίας κατά 24% (από 174 εκατ. ευρώ σε 131 εκατ. ευρώ) και συνολικά της εκμετάλλευσης κατά 25% (από 198 σε 147 εκατ. ευρώ) έφερε μία αισθητά πιο βελτιωμένη κατάσταση. Και αυτό διότι οι προ επιδότησης ζημιές ανήλθαν σε 61 εκατ. ευρώ αντί ζημιών 90 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Έτσι, και η ΟΣΥ κατέγραψε βελτίωση της θέσης της κατά σχεδόν 30 εκατ. ευρώ.
Αθροιστικά, οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ πέτυχαν μία προσαρμογή 48 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προ επιδότησης (για την παροχή Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικου Συμφέροντος - ΥΓΟΣ, που ανέρχονται σε 50 εκατ. ευρώ κατ' ετος), η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε στο επτάμηνο ζημιές 28 εκατ. ευρώ αντί 29 εκατ. ευρώ το 2012, βελτιώνοντας τη θέση της κατά ένα εκατ. ευρώ. Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών μείωσε κατά 10 εκατ. ευρώ την κρατική επιδότηση των εταιριών. Έτσι, εξοικονομήθηκαν 60 εκατ. ευρώ.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο του 2011, τα έσοδα σε ΟΑΣΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ πρέπει να αυξηθούν κατά 25%, στόχος που αυτόματα θα οδηγούσε σε ανάλογη αύξηση του κομίστρου.
Αυτό προέκυψε ως εξής: Τότε, τα στοιχεία έδειχναν ότι οι εταιρίες του ομίλου ΟΑΣΑ είχαν έσοδα της τάξης των 240 εκατ. ευρώ, άλλα 140 εκατ. έσοδα είχε ο ΟΣΕ και περί τα 100 εκατ. ευρώ είχε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Έτσι, σχηματιζόταν ένας αθροιστικός κύκλος εργασιών 480 εκατ. ευρώ. Η τρόικα ζήτησε τότε και πέτυχε να περάσει ως υποχρέωση της χώρας η αύξηση των εισιτηρίων κατά 25% ούτε ώστε να προστεθούν άλλα 120 εκατ. ευρώ και να φτάσουν οι πέντε εταιρείες (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ) συσσωρευτικά στα 600 εκατ. ευρώ.
Βέβαια, αυτή η απόφαση είχε σοβαρές αδυναμίες στις παραδοχές που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς τα 140 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ αποτελούνταν από 80 εκατ. κρατικής επιχορήγησης και 60 εκατ. ευρώ τα οποία του έδινε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για ενοικίαση τροχαίου υλικού (20 εκατ. ευρώ), συντήρηση τροχαίου υλικού (20 εκατ. ευρώ) και τέλη χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής (20 εκατ. ευρώ).
Στη συνέχεια, βέβαια, το υπουργείο Υποδομών πέτυχε να αντικαταστήσει τον στόχο των 120 εκατ. ευρώ, που θα μετακυλιόταν αναπόφευκτα στον επιβάτη, με δραστικά μέτρα τα οποία θα έφερναν από 60 εκατ. ευρώ το 2013 και άλλα τόσα το 2014. Και αυτό γιατί η αύξηση των κομίστρων σε συνδυασμό με την ύφεση θα οδηγούσε τελικά σε λιγότερα έσοδα.
Η προσαρμογή των συγκοινωνιών ήταν τέτοια, μεταδίδουν, που δεν δικαιολογεί καμία απαίτηση για αύξηση των εισιτηρίων, κάτι που ούτως ή άλλως εάν γίνει, θα οδηγήσει σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, προσθέτουν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που εξασφάλισε η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», οι εταιρείες του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) εξασφάλισαν σχεδόν 50 εκατ. ευρώ. Εάν σε αυτά προστεθούν ένα εκατ. ευρώ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 10 εκατ. ευρώ από τη μείωση της επιδότησης των συγκοινωνιακών εταιρειών, στην οποία προχώρησε το υπουργείο Υποδομών, η βελτίωση αθροιστικά έφτασε τα 60 εκατ. ευρώ στο επτάμηνο του 2013.
Συγκεκριμένα, στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2013 η ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ) διατήρησε με μικρή απόκλιση παρόμοια έσοδα λειτουργίας με τα περυσινά επίπεδα, τα οποία κυμάνθηκαν σε 72 εκατ. ευρώ αντί 75 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Η κρατική επιδότηση μειώθηκε από τα 36 εκατ. ευρώ σε 10 εκατ. ευρώ, τα δε συνολικά έξοδα λειτουργίας έπεσαν από τα 114 εκατ. ευρώ σε 93 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, προ επιδότησης κατεγράφησαν κέρδη ύψους σχεδόν 6 εκατ. ευρώ αντί ζημιών 12 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Επίσης, η εταιρεία έχει μειώσει τα έξοδα λειτουργίας κατά 24% (από 87 εκατ. ευρώ σε 66 εκατ. ευρώ) και τα συνολικά έξοδα εκμετάλλευσης κατά 19% (από 114 εκατ. ευρώ σε 93 εκατ. ευρώ). Έτσι, κατεγράφη βελτίωση των αποτελεσμάτων της ΣΤΑΣΥ κατά 18 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στο επτάμηνο του 2013 η ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) είχε μειωμένα έσοδα από 83 εκατ. ευρώ σε 70 εκατ. ευρώ, αυξημένη επιδότηση από 79 εκατ. ευρώ σε 83 εκατ. ευρώ, και μειωμένα τελικά έσοδα από 170 εκατ. ευρώ σε 159 εκατ. ευρώ.
Όμως, η μείωση των εξόδων λειτουργίας κατά 24% (από 174 εκατ. ευρώ σε 131 εκατ. ευρώ) και συνολικά της εκμετάλλευσης κατά 25% (από 198 σε 147 εκατ. ευρώ) έφερε μία αισθητά πιο βελτιωμένη κατάσταση. Και αυτό διότι οι προ επιδότησης ζημιές ανήλθαν σε 61 εκατ. ευρώ αντί ζημιών 90 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Έτσι, και η ΟΣΥ κατέγραψε βελτίωση της θέσης της κατά σχεδόν 30 εκατ. ευρώ.
Αθροιστικά, οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ πέτυχαν μία προσαρμογή 48 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προ επιδότησης (για την παροχή Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικου Συμφέροντος - ΥΓΟΣ, που ανέρχονται σε 50 εκατ. ευρώ κατ' ετος), η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε στο επτάμηνο ζημιές 28 εκατ. ευρώ αντί 29 εκατ. ευρώ το 2012, βελτιώνοντας τη θέση της κατά ένα εκατ. ευρώ. Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών μείωσε κατά 10 εκατ. ευρώ την κρατική επιδότηση των εταιριών. Έτσι, εξοικονομήθηκαν 60 εκατ. ευρώ.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο του 2011, τα έσοδα σε ΟΑΣΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ πρέπει να αυξηθούν κατά 25%, στόχος που αυτόματα θα οδηγούσε σε ανάλογη αύξηση του κομίστρου.
Αυτό προέκυψε ως εξής: Τότε, τα στοιχεία έδειχναν ότι οι εταιρίες του ομίλου ΟΑΣΑ είχαν έσοδα της τάξης των 240 εκατ. ευρώ, άλλα 140 εκατ. έσοδα είχε ο ΟΣΕ και περί τα 100 εκατ. ευρώ είχε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Έτσι, σχηματιζόταν ένας αθροιστικός κύκλος εργασιών 480 εκατ. ευρώ. Η τρόικα ζήτησε τότε και πέτυχε να περάσει ως υποχρέωση της χώρας η αύξηση των εισιτηρίων κατά 25% ούτε ώστε να προστεθούν άλλα 120 εκατ. ευρώ και να φτάσουν οι πέντε εταιρείες (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ) συσσωρευτικά στα 600 εκατ. ευρώ.
Βέβαια, αυτή η απόφαση είχε σοβαρές αδυναμίες στις παραδοχές που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς τα 140 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ αποτελούνταν από 80 εκατ. κρατικής επιχορήγησης και 60 εκατ. ευρώ τα οποία του έδινε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για ενοικίαση τροχαίου υλικού (20 εκατ. ευρώ), συντήρηση τροχαίου υλικού (20 εκατ. ευρώ) και τέλη χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής (20 εκατ. ευρώ).
Στη συνέχεια, βέβαια, το υπουργείο Υποδομών πέτυχε να αντικαταστήσει τον στόχο των 120 εκατ. ευρώ, που θα μετακυλιόταν αναπόφευκτα στον επιβάτη, με δραστικά μέτρα τα οποία θα έφερναν από 60 εκατ. ευρώ το 2013 και άλλα τόσα το 2014. Και αυτό γιατί η αύξηση των κομίστρων σε συνδυασμό με την ύφεση θα οδηγούσε τελικά σε λιγότερα έσοδα.