Της Μάρως Τσαντήλα
Πιλοτικό πρόγραμμα στα λεωφορεία καταγράφει ότι ένας στους τρεις επιβάτες δεν ακυρώνει εισιτήριο. Το υπουργείο Υγείας είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης του ΟΑΣΑ. Εξοφλεί τις υποχρεώσεις του το υπουργείο Εργασίας.
Πιλοτικό πρόγραμμα στα λεωφορεία καταγράφει ότι ένας στους τρεις επιβάτες δεν ακυρώνει εισιτήριο. Το υπουργείο Υγείας είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης του ΟΑΣΑ. Εξοφλεί τις υποχρεώσεις του το υπουργείο Εργασίας.
Όχι, η λαθρεπιβίβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ιδίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ, δεν είναι αστικός μύθος, αλλά πραγματικότητα, η οποία στερεί από το σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών πολύτιμα έσοδα. Η τοποθέτηση τουρνικέ στις εισόδους των λεωφορείων της γραμμής 302 που συνδέει τον Σταθμό Δουκίσης Πλακεντίας του μετρό με τον Γέρακα ήταν αρκετή για να αυξήσει τα επικυρωμένα εισιτήρια κατά 33% σε σχέση με το διάστημα όπου η είσοδος στο όχημα γινόταν με τον παραδοσιακό, ελληνικό τρόπο, δηλαδή από όλες τις πόρτες και χωρίς κανέναν έλεγχο.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας για την πάταξη της λαθρεπιβίβασης αλλά και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εφαρμόζει πιλοτικά πρόγραμμα πρότυπης λειτουργίαςσε τρεις υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές.
Μεταξύ των άλλων μεταβολών, σε μία από τις γραμμές αυτές εφαρμόστηκε και το μέτρο της επιβίβασης από την μπροστινή είσοδο του οχήματος στην οποία εγκαταστάθηκε θύρα εισόδου - τουρνικέ.
Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του μέτρου κρίθηκαν ιδιαίτερα ικανοποιητικά και το μέτρο της ελεγχόμενης εισόδου πρόκειται να επεκταθεί. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη λεωφορειακή γραμμή 302, Στ. Δ. Πλακεντίας - Γέρακας, όπου εφαρμόζεται και η επιβίβαση από την μπροστινή θύρα (με λειτουργία θύρας επιβίβασης - τουρνικέ) και έλεγχος κομίστρου από τον οδηγό, παρατηρήθηκε καθαρή αύξηση των επικυρώσεων των εισιτηρίων κατά 33% περίπου, χωρίς στο ίδιο διάστημα να υπάρξει μεταβολή στη συνολική επιβατική κίνηση!
Δηλαδή ο συνολικός αριθμός των επιβατών που εξυπηρετεί η γραμμή παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, αλλά, ως φαίνεται, μέχρι την τοποθέτηση της μπάρας ο ένας στους τρεις επιβάτες δεν ακύρωνε εισιτήριο.
Το σύστημα της ελεγχόμενης εισόδου αναμένεται να υιοθετηθεί πλήρως με την εγκατάσταση του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου που αναμένεται να γίνει την επόμενη χρονιά.
Ανασχεδιασμός του δικτύου
Αυτήν την εποχή ο ΟΑΣΑ πραγματοποιεί μελέτη συνολικού ανασχεδιασμού του λεωφορειακού δικτύου που στηρίζεται στις μετρήσεις της επιβατικής κίνησης.
Η αναδιοργάνωση του συστήματος θεωρείται απαραίτητη αφού τα τελευταία χρόνια όχι μόνο έχουν επεκταθεί σημαντικά τα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά παράλληλα έχουν μεταβληθεί οι συνήθειες μετακίνησης του επιβατικού κοινού, λόγω της οικονομικής κατάστασης, ενώ έχουν μειωθεί σημαντικά και οι διαθέσιμοι πόροι των εταιρειών, τόσο σε εργαζόμενους, όσο και σε τροχαίο υλικό.
Αγώνας να μαζευτούν τα χρωστούμενα
Εν τω μεταξύ, δεν είναι μόνο οι αλλαγές σε λειτουργικό επίπεδο που απασχολούν τη νέα ηγεσία του ΟΑΣΑ, η οποία θα πρέπει να καταβάλει προσπάθεια να μαζέψει στο ταμείο της τα χρωστούμενα από διάφορους οργανισμούς του Δημοσίου που αποτέλεσαν, μάλιστα, και τον λόγο αποπομπής της προηγούμενης διοίκησης τον Οκτώβριο.
Ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης, επικαλούμενος «αδυναμίες και καθυστερήσεις στην αντιμετώπιση προβλημάτων και εκκρεμοτήτων του Οργανισμού, που δυσχεραίνουν σημαντικά την αποτελεσματική του λειτουργία», έθεσε εκτός ΟΑΣΑ την τότε διοίκηση, προαναγγέλλοντας παράλληλα ότι θα προχωρούσε ταχύτα,τα η ρύθμιση των οφειλών που την τριετία 2011 - 2013 ανέρχονταν περίπου στα 60 εκατομμύρια.
Οφειλές 11 ετών έχει το υπουργείο Υγείας
Ως έναν βαθμό αυτό έχει ήδη γίνει καθώς, όπως ανακοινώθηκε χθες, το υπουργείο Εργασίας κατέβαλε στον Οργανισμό 11,1 εκατ. ευρώ.
Με το ποσό αυτό το υπουργείο Εργασίας εξόφλησε τα χρωστούμενα του 2011 για την παροχή εκ μέρους του ΟΑΣΑ συγκοινωνιακών υπηρεσιών σε Άτομα με Ειδικές Ανάγκες και κάλυψε και μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών για το 2012. Τον προηγούμενο μήνα το ίδιο υπουργείο είχε εξοφλήσει οφειλές περίπου 10 εκατ. ευρώ που αφορούσαν επίσης το 2011.
Ωστόσο, το πλέον σοβαρό πρόβλημα που καλείται να λύσει τώρα η διοίκηση του ΟΑΣΑ είναι οι οφειλές προς τον Οργανισμό από το υπουργείο Υγείας, που αποτελεί τον μεγαλύτερο οφειλέτη με χρέη τα οποία, στο τέλος του 2012, ξεπερνούσαν τα 161 εκατ. ευρώ.
Βέβαια πρέπει να σημειωθεί, όπως διευκρινίζεται και στις οικονομικές καταστάσεις του ΟΑΣΑ, ότι η οφειλή του υπουργείου Υγείας καλύπτει υπηρεσίες που παρασχέθηκαν από τον Οργανισμό την περίοδο από το 2001 έως και το 2012. Για τις απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν έως το τέλος του 2010 πρόκειται να γίνει συμψηφισμός με υποχρεώσεις των εταιρειών του ΟΑΣΑ προς το ελληνικό δημόσιο, ενώ το υπουργείο Υγείας θα πρέπει να προχωρήσει στη «ρύθμιση» των οφειλών της τελευταίας τριετίας.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας για την πάταξη της λαθρεπιβίβασης αλλά και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εφαρμόζει πιλοτικά πρόγραμμα πρότυπης λειτουργίαςσε τρεις υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές.
Μεταξύ των άλλων μεταβολών, σε μία από τις γραμμές αυτές εφαρμόστηκε και το μέτρο της επιβίβασης από την μπροστινή είσοδο του οχήματος στην οποία εγκαταστάθηκε θύρα εισόδου - τουρνικέ.
Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του μέτρου κρίθηκαν ιδιαίτερα ικανοποιητικά και το μέτρο της ελεγχόμενης εισόδου πρόκειται να επεκταθεί. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη λεωφορειακή γραμμή 302, Στ. Δ. Πλακεντίας - Γέρακας, όπου εφαρμόζεται και η επιβίβαση από την μπροστινή θύρα (με λειτουργία θύρας επιβίβασης - τουρνικέ) και έλεγχος κομίστρου από τον οδηγό, παρατηρήθηκε καθαρή αύξηση των επικυρώσεων των εισιτηρίων κατά 33% περίπου, χωρίς στο ίδιο διάστημα να υπάρξει μεταβολή στη συνολική επιβατική κίνηση!
Δηλαδή ο συνολικός αριθμός των επιβατών που εξυπηρετεί η γραμμή παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, αλλά, ως φαίνεται, μέχρι την τοποθέτηση της μπάρας ο ένας στους τρεις επιβάτες δεν ακύρωνε εισιτήριο.
Το σύστημα της ελεγχόμενης εισόδου αναμένεται να υιοθετηθεί πλήρως με την εγκατάσταση του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου που αναμένεται να γίνει την επόμενη χρονιά.
Ανασχεδιασμός του δικτύου
Αυτήν την εποχή ο ΟΑΣΑ πραγματοποιεί μελέτη συνολικού ανασχεδιασμού του λεωφορειακού δικτύου που στηρίζεται στις μετρήσεις της επιβατικής κίνησης.
Η αναδιοργάνωση του συστήματος θεωρείται απαραίτητη αφού τα τελευταία χρόνια όχι μόνο έχουν επεκταθεί σημαντικά τα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά παράλληλα έχουν μεταβληθεί οι συνήθειες μετακίνησης του επιβατικού κοινού, λόγω της οικονομικής κατάστασης, ενώ έχουν μειωθεί σημαντικά και οι διαθέσιμοι πόροι των εταιρειών, τόσο σε εργαζόμενους, όσο και σε τροχαίο υλικό.
Αγώνας να μαζευτούν τα χρωστούμενα
Εν τω μεταξύ, δεν είναι μόνο οι αλλαγές σε λειτουργικό επίπεδο που απασχολούν τη νέα ηγεσία του ΟΑΣΑ, η οποία θα πρέπει να καταβάλει προσπάθεια να μαζέψει στο ταμείο της τα χρωστούμενα από διάφορους οργανισμούς του Δημοσίου που αποτέλεσαν, μάλιστα, και τον λόγο αποπομπής της προηγούμενης διοίκησης τον Οκτώβριο.
Ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης, επικαλούμενος «αδυναμίες και καθυστερήσεις στην αντιμετώπιση προβλημάτων και εκκρεμοτήτων του Οργανισμού, που δυσχεραίνουν σημαντικά την αποτελεσματική του λειτουργία», έθεσε εκτός ΟΑΣΑ την τότε διοίκηση, προαναγγέλλοντας παράλληλα ότι θα προχωρούσε ταχύτα,τα η ρύθμιση των οφειλών που την τριετία 2011 - 2013 ανέρχονταν περίπου στα 60 εκατομμύρια.
Οφειλές 11 ετών έχει το υπουργείο Υγείας
Ως έναν βαθμό αυτό έχει ήδη γίνει καθώς, όπως ανακοινώθηκε χθες, το υπουργείο Εργασίας κατέβαλε στον Οργανισμό 11,1 εκατ. ευρώ.
Με το ποσό αυτό το υπουργείο Εργασίας εξόφλησε τα χρωστούμενα του 2011 για την παροχή εκ μέρους του ΟΑΣΑ συγκοινωνιακών υπηρεσιών σε Άτομα με Ειδικές Ανάγκες και κάλυψε και μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών για το 2012. Τον προηγούμενο μήνα το ίδιο υπουργείο είχε εξοφλήσει οφειλές περίπου 10 εκατ. ευρώ που αφορούσαν επίσης το 2011.
Ωστόσο, το πλέον σοβαρό πρόβλημα που καλείται να λύσει τώρα η διοίκηση του ΟΑΣΑ είναι οι οφειλές προς τον Οργανισμό από το υπουργείο Υγείας, που αποτελεί τον μεγαλύτερο οφειλέτη με χρέη τα οποία, στο τέλος του 2012, ξεπερνούσαν τα 161 εκατ. ευρώ.
Βέβαια πρέπει να σημειωθεί, όπως διευκρινίζεται και στις οικονομικές καταστάσεις του ΟΑΣΑ, ότι η οφειλή του υπουργείου Υγείας καλύπτει υπηρεσίες που παρασχέθηκαν από τον Οργανισμό την περίοδο από το 2001 έως και το 2012. Για τις απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν έως το τέλος του 2010 πρόκειται να γίνει συμψηφισμός με υποχρεώσεις των εταιρειών του ΟΑΣΑ προς το ελληνικό δημόσιο, ενώ το υπουργείο Υγείας θα πρέπει να προχωρήσει στη «ρύθμιση» των οφειλών της τελευταίας τριετίας.