Θεωρητικά, τα τελευταία 4 χρόνια ήταν η «χρυσή ευκαιρία» του ΟΑΣΑ. Θα μπορούσε άνετα να καρπωθεί κάποιο μερίδιο αγοράς από τα ταξί, αλλά και από τους κατόχους Ι.Χ., ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
Δύο έξυπνες ηλεκτρονικές κάρτες θα αντικαταστήσουν τα χάρτινα εισιτήρια. Αυτό, στα μέσα του 2016...Οπως παραδέχονται στελέχη των αστικών συγκοινωνιών, όσο παρατείνεται η ύφεση και η ανεργία, πέρα από τη συρρίκνωση της επιβατικής κίνησης, η λαθρεπιβίβαση και η ανταλλαγή εισιτηρίων θα παραμένουν υπαρκτά φαινόμενα.
Η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί με την υλοποίηση της τηλεματικής και του αυτόματου κομίστρου, πέρα από τις αλλαγές που θα συντελεστούν στην τιμολογιακή πολιτική. Συγκεκριμένα, σε δυο χρόνια, με την ολοκλήρωση των εργασιών για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα εφαρμοστεί ζωνικό σύστημα χρεώσεων (αναλογικές χρεώσεις).
Για παράδειγμα, ο επιβάτης του μετρό δεν θα χρειαστεί να πληρώνει 1,4 ευρώ για τη διαδρομή «Σύνταγμα» - «Ευαγγελισμός», αλλά σαφώς χαμηλότερο κόμιστρο. Από την άλλη πλευρά, για μακρινές διαδρομές, όπως στο δίκτυο των λεωφορείων για Σαρωνίδα ή στον Προαστιακό, εκτός του αστικού κομματιού, πιθανότατα θα επέλθουν αυξήσεις.
Τα ανωτέρω θα συντελεστούν με την πλήρη λειτουργία του «Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου» του ΟΑΣΑ, το οποίο προϋποθέτει την τοποθέτηση μπαρών σε μετρό, ηλεκτρικό και προαστιακό (υπολογίζεται μεταξύ Ιανουαρίου - Αυγούστου 2016), αλλά και τουρνικέ σε λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ παρελθόν θα αποτελέσουν τα χάρτινα εισιτήρια.
Το ηλεκτρονικό σύστημα θα υποκαταστήσει πλήρως τα υφιστάμενα χάρτινα μέσα κομίστρου.
Οι έξυπνες κάρτες
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα υποστηρίζει δύο τύπους μέσου κομίστρου υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»:
α) το «Πολλαπλό», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων και
(β) την «Κάρτα», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα, προϊόντα απεριόριστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας.
Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου. Η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση, ανεξαρτήτως τύπου ή προϊόντος. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους, με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη εντός του οχήματος στην περίπτωση των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ), ενώ στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου.
Τέλος, όσον αφορά την τηλεματική, το έργο αφορά την εγκατάσταση ενός δικτύου χιλίων «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς και από το κινητό τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.
Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία κέντρου ελέγχου, απ' όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Δύο έξυπνες ηλεκτρονικές κάρτες θα αντικαταστήσουν τα χάρτινα εισιτήρια. Αυτό, στα μέσα του 2016...Οπως παραδέχονται στελέχη των αστικών συγκοινωνιών, όσο παρατείνεται η ύφεση και η ανεργία, πέρα από τη συρρίκνωση της επιβατικής κίνησης, η λαθρεπιβίβαση και η ανταλλαγή εισιτηρίων θα παραμένουν υπαρκτά φαινόμενα.
Η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί με την υλοποίηση της τηλεματικής και του αυτόματου κομίστρου, πέρα από τις αλλαγές που θα συντελεστούν στην τιμολογιακή πολιτική. Συγκεκριμένα, σε δυο χρόνια, με την ολοκλήρωση των εργασιών για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα εφαρμοστεί ζωνικό σύστημα χρεώσεων (αναλογικές χρεώσεις).
Για παράδειγμα, ο επιβάτης του μετρό δεν θα χρειαστεί να πληρώνει 1,4 ευρώ για τη διαδρομή «Σύνταγμα» - «Ευαγγελισμός», αλλά σαφώς χαμηλότερο κόμιστρο. Από την άλλη πλευρά, για μακρινές διαδρομές, όπως στο δίκτυο των λεωφορείων για Σαρωνίδα ή στον Προαστιακό, εκτός του αστικού κομματιού, πιθανότατα θα επέλθουν αυξήσεις.
Τα ανωτέρω θα συντελεστούν με την πλήρη λειτουργία του «Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου» του ΟΑΣΑ, το οποίο προϋποθέτει την τοποθέτηση μπαρών σε μετρό, ηλεκτρικό και προαστιακό (υπολογίζεται μεταξύ Ιανουαρίου - Αυγούστου 2016), αλλά και τουρνικέ σε λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ παρελθόν θα αποτελέσουν τα χάρτινα εισιτήρια.
Το ηλεκτρονικό σύστημα θα υποκαταστήσει πλήρως τα υφιστάμενα χάρτινα μέσα κομίστρου.
Οι έξυπνες κάρτες
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα υποστηρίζει δύο τύπους μέσου κομίστρου υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»:
α) το «Πολλαπλό», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων και
(β) την «Κάρτα», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα, προϊόντα απεριόριστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας.
Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου. Η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση, ανεξαρτήτως τύπου ή προϊόντος. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους, με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη εντός του οχήματος στην περίπτωση των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ), ενώ στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου.
Τέλος, όσον αφορά την τηλεματική, το έργο αφορά την εγκατάσταση ενός δικτύου χιλίων «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς και από το κινητό τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.
Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία κέντρου ελέγχου, απ' όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό των μέσων μαζικής μεταφοράς.