Τη δυνατότητα ανάθεσης σε ιδιώτες του ελέγχου των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που κατατέθηκε στη Βουλή, το οποίο παράλληλα ορίζει το πενταπλασιασμό του προστίμου για τους «λαθρεπιβάτες» σε περίπτωση που αυτό δεν καταβληθεί εντός προθεσμίας 60 ημερών.
Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι αρμόδιοι για τη διενέργεια των ελέγχων μετακίνησης με το νόμιμο κόμιστρο και της επιβολής προστίμου στους παραβάτες είναι οι εντεταλμένοι Ελεγκτές Κομίστρου, οι οποίοι είναι υπάλληλοι του οικείου συγκοινωνιακού φορέα ή υπάλληλοι τρίτου φορέα (νομικού προσώπου), στον οποίο έχει αναθέσει ο οικείος συγκοινωνιακός φορέας τον έλεγχο κομίστρου, εφόσον οι υπάλληλοι του τρίτου φορέα φέρουν ειδική προς τούτο εξουσιοδότηση του οικείου συγκοινωνιακού φορέα.
Ειδικά, για τις αστικές συγκοινωνίες της περιοχής ευθύνης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια του ελέγχου καταβολής κομίστρου είναι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος μπορεί να αναθέσει τη δραστηριότητα αυτή στις οικείες Εταιρείες Παροχής Συγκοινωνιακού Έργου (ΕΠΣΕ).
Καταργείται υφιστάμενη ρύθμιση στον ΟΑΣΘ για διπλασιασμό του προστίμου μετά την 20η ημέρα από την επιβολή του και υφιστάμενη ρύθμιση στον ΟΑΣΑ περί πολλαπλασιασμού του προστίμου μετά την παρέλευση του 20ημέρου από την επιβολή του προστίμου.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά τους Συγκοινωνιακούς Φορείς (Αθήνας και Θεσσαλονίκης), προβλέπεται ότι αν το πρόστιμο σε «λαθρεπιβάτες» δεν εισπραχθεί εντός της προθεσμίας των 60 ημερών, διαβιβάζεται στην εφορία και εισπράττεται ως δημόσιο έσοδο στο πενταπλάσιο του ύψους του.
Προβλέπεται να αποδίδεται από τη ΔΟΥ στον οικείο συγκοινωνιακό φορέα το ποσό του αρχικώς επιβληθέντος προστίμου, εξασφαλίζοντας πρόσθετα έσοδα στους συγκοινωνιακούς φορείς.
Τέλος υπέρ των ΑμΕΑ στις αερομεταφορές
Παράλληλα στο ίδιο νομοσχέδιο καθορίζεται τέλος υπέρ των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα σε κάθε αναχωρούντα επιβάτη από τους ελληνικούς αερολιμένες τους οποίους την διαχείριση έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Από την υποχρέωση καταβολής του τέλους εξαιρούνται οι αναχωρούντες επιβάτες ηλικίας έως και δύο (2) ετών, τα μέλη του πληρώματος των αεροσκαφών, καθώς και τα μέλη του πληρώματος που επιβιβάζονται για ανάληψη υπηρεσίας σε άλλο σταθμό για αντικατάσταση των εν υπηρεσία πληρωμάτων.
Τα έσοδα από την επιβολή ενός τέτοιου τέλους θα εξαρτηθούν από κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με την οποία θα καθορίζεται το ύψος και οι δικαιούχοι του τέλους και η διαδικασία είσπραξης και διαχείρισης αυτού.
Φορτηγά
Ακόμη προβλέπεται η εξομοίωση των προστίμων ελληνικών και αλλοδαπών φορτηγών αλλά και λεωφορείων σε περιπτώσεις παραβάσεων.
Ειδικότερα προβλέπεται ότι οι παραβάσεις της νομοθεσίας για την κυκλοφορία των ελληνικών και αλλοδαπών φορτηγών και λεωφορείων ιδιωτικής και δημοσίας χρήσης και η κατάταξη των παραβάσεων ανάλογα με τη σοβαρότητά τους, προσδιορίζονται με υπουργικές αποφάσεις.
Οι παραβάσεις κατατάσσονται ανάλογα με τον βαθμό σοβαρότητάς τους στις εξής κατηγορίες: ιδιαζόντως σοβαρή παράβαση, πολύ σοβαρή παράβαση, σοβαρή παράβαση και ελαφρά παράβαση.
Η σοβαρότητα μιας παράβασης καθορίζεται με βάση τα εξής κριτήρια: την πιθανότητα να δημιουργήσει κίνδυνο θανάτου ή τραυματισμού, βλάβης στην περιουσία του παραβάτη ή τρίτων ή όχληση, την πιθανότητα να προκαλέσει ζημία του περιβάλλοντος ή του οδικού δικτύου, τη δυνατότητά της να εμποδίσει τον έλεγχο τήρησης της νομοθεσίας οδικών μεταφορών από τα αρμόδια όργανα ή να αλλοιώσει τα αποτελέσματα του ελέγχου και τέλος τη δυνατότητά της να προκαλέσει διατάραξη της αγοράς των εθνικών εμπορευματικών και/ή επιβατικών μεταφορών.
Το ύψος του προστίμου είναι ανάλογα με την παράβαση.
Υπαίθριοι σταθμοί αυτοκινήτων - ΚΤΕΟ
Επίσης, με άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου ρυθμίζονται θέματα, όπως η παραχώρηση άδειας λειτουργίας σε υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας, οι οποίοι πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές και αποδεδειγμένα λειτουργούσαν έως το τέλος του 2012, καθώς επίσης και 3ετούς προσωρινής άδειας σε συνεργεία που βρίσκονται σε σημεία που έχουν αναθεωρηθεί οι χρήσεις γης.
Ακόμη με σχετικό άρθρο καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Για την Περιφέρεια Αττικής και Π.Ε Θεσσαλονίκης επιτρέπεται σε εντός σχεδίου πόλεως περιοχές με χρήσεις μη οχλούσας βιομηχανίας - βιοτεχνίας, οχλούσας βιομηχανίας - βιοτεχνίας και χονδρεμπορίου καθώς και σε περιοχές με χρήσεις χονδρικού εμπορίου, εγκαταστάσεων μέσων μαζικής μεταφοράς, παραγωγικών δραστηριοτήτων χαμηλής και μέσης όχλησης και παραγωγικών εγκαταστάσεων υψηλής όχλησης.
Επίσης καθορίζονται οι αποστάσεις τους από σχολεία, νοσοκομεία, εκκλησίες, αρχαιολογικούς χώρους, αποθήκες εύφλεκτων υλικών.
Ακόμη, όσα πρατήρια καυσίμων και εγκαταστάσεις δεν χαρακτηρίζονται ως σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, δεν επιτρέπεται να συνδέονται απ' ευθείας με τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους για λόγους εξασφάλισης της οδικής ασφάλειας.
Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι αρμόδιοι για τη διενέργεια των ελέγχων μετακίνησης με το νόμιμο κόμιστρο και της επιβολής προστίμου στους παραβάτες είναι οι εντεταλμένοι Ελεγκτές Κομίστρου, οι οποίοι είναι υπάλληλοι του οικείου συγκοινωνιακού φορέα ή υπάλληλοι τρίτου φορέα (νομικού προσώπου), στον οποίο έχει αναθέσει ο οικείος συγκοινωνιακός φορέας τον έλεγχο κομίστρου, εφόσον οι υπάλληλοι του τρίτου φορέα φέρουν ειδική προς τούτο εξουσιοδότηση του οικείου συγκοινωνιακού φορέα.
Ειδικά, για τις αστικές συγκοινωνίες της περιοχής ευθύνης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια του ελέγχου καταβολής κομίστρου είναι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος μπορεί να αναθέσει τη δραστηριότητα αυτή στις οικείες Εταιρείες Παροχής Συγκοινωνιακού Έργου (ΕΠΣΕ).
Καταργείται υφιστάμενη ρύθμιση στον ΟΑΣΘ για διπλασιασμό του προστίμου μετά την 20η ημέρα από την επιβολή του και υφιστάμενη ρύθμιση στον ΟΑΣΑ περί πολλαπλασιασμού του προστίμου μετά την παρέλευση του 20ημέρου από την επιβολή του προστίμου.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά τους Συγκοινωνιακούς Φορείς (Αθήνας και Θεσσαλονίκης), προβλέπεται ότι αν το πρόστιμο σε «λαθρεπιβάτες» δεν εισπραχθεί εντός της προθεσμίας των 60 ημερών, διαβιβάζεται στην εφορία και εισπράττεται ως δημόσιο έσοδο στο πενταπλάσιο του ύψους του.
Προβλέπεται να αποδίδεται από τη ΔΟΥ στον οικείο συγκοινωνιακό φορέα το ποσό του αρχικώς επιβληθέντος προστίμου, εξασφαλίζοντας πρόσθετα έσοδα στους συγκοινωνιακούς φορείς.
Τέλος υπέρ των ΑμΕΑ στις αερομεταφορές
Παράλληλα στο ίδιο νομοσχέδιο καθορίζεται τέλος υπέρ των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα σε κάθε αναχωρούντα επιβάτη από τους ελληνικούς αερολιμένες τους οποίους την διαχείριση έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Από την υποχρέωση καταβολής του τέλους εξαιρούνται οι αναχωρούντες επιβάτες ηλικίας έως και δύο (2) ετών, τα μέλη του πληρώματος των αεροσκαφών, καθώς και τα μέλη του πληρώματος που επιβιβάζονται για ανάληψη υπηρεσίας σε άλλο σταθμό για αντικατάσταση των εν υπηρεσία πληρωμάτων.
Τα έσοδα από την επιβολή ενός τέτοιου τέλους θα εξαρτηθούν από κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με την οποία θα καθορίζεται το ύψος και οι δικαιούχοι του τέλους και η διαδικασία είσπραξης και διαχείρισης αυτού.
Φορτηγά
Ακόμη προβλέπεται η εξομοίωση των προστίμων ελληνικών και αλλοδαπών φορτηγών αλλά και λεωφορείων σε περιπτώσεις παραβάσεων.
Ειδικότερα προβλέπεται ότι οι παραβάσεις της νομοθεσίας για την κυκλοφορία των ελληνικών και αλλοδαπών φορτηγών και λεωφορείων ιδιωτικής και δημοσίας χρήσης και η κατάταξη των παραβάσεων ανάλογα με τη σοβαρότητά τους, προσδιορίζονται με υπουργικές αποφάσεις.
Οι παραβάσεις κατατάσσονται ανάλογα με τον βαθμό σοβαρότητάς τους στις εξής κατηγορίες: ιδιαζόντως σοβαρή παράβαση, πολύ σοβαρή παράβαση, σοβαρή παράβαση και ελαφρά παράβαση.
Η σοβαρότητα μιας παράβασης καθορίζεται με βάση τα εξής κριτήρια: την πιθανότητα να δημιουργήσει κίνδυνο θανάτου ή τραυματισμού, βλάβης στην περιουσία του παραβάτη ή τρίτων ή όχληση, την πιθανότητα να προκαλέσει ζημία του περιβάλλοντος ή του οδικού δικτύου, τη δυνατότητά της να εμποδίσει τον έλεγχο τήρησης της νομοθεσίας οδικών μεταφορών από τα αρμόδια όργανα ή να αλλοιώσει τα αποτελέσματα του ελέγχου και τέλος τη δυνατότητά της να προκαλέσει διατάραξη της αγοράς των εθνικών εμπορευματικών και/ή επιβατικών μεταφορών.
Το ύψος του προστίμου είναι ανάλογα με την παράβαση.
Υπαίθριοι σταθμοί αυτοκινήτων - ΚΤΕΟ
Επίσης, με άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου ρυθμίζονται θέματα, όπως η παραχώρηση άδειας λειτουργίας σε υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας, οι οποίοι πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές και αποδεδειγμένα λειτουργούσαν έως το τέλος του 2012, καθώς επίσης και 3ετούς προσωρινής άδειας σε συνεργεία που βρίσκονται σε σημεία που έχουν αναθεωρηθεί οι χρήσεις γης.
Ακόμη με σχετικό άρθρο καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Για την Περιφέρεια Αττικής και Π.Ε Θεσσαλονίκης επιτρέπεται σε εντός σχεδίου πόλεως περιοχές με χρήσεις μη οχλούσας βιομηχανίας - βιοτεχνίας, οχλούσας βιομηχανίας - βιοτεχνίας και χονδρεμπορίου καθώς και σε περιοχές με χρήσεις χονδρικού εμπορίου, εγκαταστάσεων μέσων μαζικής μεταφοράς, παραγωγικών δραστηριοτήτων χαμηλής και μέσης όχλησης και παραγωγικών εγκαταστάσεων υψηλής όχλησης.
Επίσης καθορίζονται οι αποστάσεις τους από σχολεία, νοσοκομεία, εκκλησίες, αρχαιολογικούς χώρους, αποθήκες εύφλεκτων υλικών.
Ακόμη, όσα πρατήρια καυσίμων και εγκαταστάσεις δεν χαρακτηρίζονται ως σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, δεν επιτρέπεται να συνδέονται απ' ευθείας με τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους για λόγους εξασφάλισης της οδικής ασφάλειας.