ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Την είσοδο όλων των επιβατών από την μπροστινή πόρτα των λεωφορείων και τρόλεϊ και τον έλεγχο των εισιτηρίων και των καρτών απεριορίστων διαδρομών από τον οδηγό του οχήματος σκοπεύει να εφαρμόσει το υπουργείο Μεταφορών προκειμένου να ανακόψει τον πλήρη... εκτροχιασμό των εσόδων από την εισιτηριοδιαφυγή, το κόστος της οποίας για το σύστημα των συγκοινωνιών της Αθήνας υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ
Οι έλεγχοι εισιτηρίων από τους οδηγούς θα ισχύσουν για διάστημα ενός έτους έως την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με το οποίο το υπουργείο φιλοδοξεί να περιορίσει σημαντικά τη λαθρεπιβίβαση
Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι να καλυφθεί προσωρινά το κενό που άφησε η κατάργηση των «εθελοντών»-ελεγκτών στον έλεγχο κομίστρου των λεωφορείων που γινόταν από οδηγούς εκτός βάρδιας που λάμβαναν το μισό των προστίμων που βεβαίωναν.
Το μέτρο θα ισχύσει για διάστημα περίπου ενός έτους ώστε να καλύψει τη μεταβατική περίοδο έως την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με την οποία το υπουργείο φιλοδοξεί να περιορίσει σημαντικά το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής και των πλαστών εισιτηρίων.
Ετσι, οι οδηγοί θα κληθούν να ελέγχουν εάν οι επιβάτες που εισέρχονται στα λεωφορεία έχουν εισιτήριο ή όχι, σε μια προσπάθεια, όπως λένε στελέχη του υπουργείου, «αυτό να λειτουργήσει προληπτικά. Στόχος δεν είναι η βεβαίωση προστίμων αλλά να πείσουμε τους επιβάτες να ακυρώνουν εισιτήριο», υποστηρίζουν σημειώνοντας ότι η αύξηση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών θα έχει οφέλη για όλους.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι αυτή την περίοδο ουσιαστικά δεν πραγματοποιείται καθόλου έλεγχος κομίστρου στα λεωφορεία καθώς δεν υπήρχε έτοιμος μηχανισμός ώστε να αντικαταστήσει τους «εθελοντές»-ελεγκτές.
Υπενθυμίζεται ότι κάρτα «εθελοντή»-ελεγκτή είχαν περίπου 500 εργαζόμενοι στις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) εκ των οποίων περίπου 200 διενεργούσαν τακτικούς ελέγχους. Πλέον ελέγχους κάνουν μόνο 30 άτομα που ασχολούνται αποκλειστικά με τον έλεγχο για όλο το δίκτυο των λεωφορείων, τα οποία καλύπτουν πάνω από 11.000 δρομολόγια καθημερινά.
Το μέτρο του ελέγχου εισιτηρίων από οδηγούς είχε επιχειρηθεί να εφαρμοστεί και παλαιότερα. Ωστόσο «πάγωσε» εξαιτίας των μεγάλων αντιδράσεων από τους οδηγούς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι κάτι τέτοιο εγκυμονεί κινδύνους. Ειδικά σε γραμμές «υψηλού κινδύνου», στις οποίες υπάρχουν αλλεπάλληλα κρούσματα επιθέσεων σε λεωφορεία του ΟΑΣΑ, σε βαθμό που ορισμένα δρομολόγια τροποποιούνται τους χειμερινούς μήνες ή ενίοτε γίνονται με τη συνοδεία... περιπολικών.
«Δεν θα το κάνουμε»
«Δεν καλυπτόμαστε να αναλάβουμε αυτόν τον ρόλο. Κανένας οδηγός δεν θα το κάνει», σημειώνει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος, ο οποίος επισημαίνει ότι «ο επιβάτης δεν είναι υποχρεωμένος να επιδείξει τίποτα σε κάποιον που δεν διαθέτει κάρτα ελεγκτή με πλήρη στοιχεία».
Προσθέτει μάλιστα ότι εκτίθενται σε κινδύνους οδηγοί και επιβάτες υπενθυμίζοντας ότι τα τουρνικέ και από τα πέντε λεωφορεία, στα οποία είχε εφαρμοστεί πιλοτικά η είσοδος από την μπροστινή πόρτα έχουν ήδη βανδαλιστεί.
Την αντίθεσή του δηλώνει και το μέλος του Συνδικάτου, Αποστόλης Κασιμέρης, υπογραμμίζοντας πως «δεν μπορεί ένας οδηγός να παίζει τον ρόλο του... εισπράκτορα της τρόικας, είναι απαραίτητη η δημιουργία τακτικού σώματος ελεγκτών».
Η εισιτηριοδιαφυγή, πάντως, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα του ΟΑΣΑ, ο οποίος είδε τις πρωτογενείς ζημιές του να ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ μόνο στο δεκάμηνο του 2015. Την ίδια στιγμή, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ μόνο για τα έτη 2011, 2012, 2013 και 2014 φτάνουν τα 113.992.640,56 ευρώ.
Πάντως, η εξαγγελία του υπουργείου Μεταφορών για αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου από το 1,20 στο 1,40 ευρώ, η οποία επρόκειτο να ισχύσει από την Πρωτοχρονιά, παραμένει ακόμα στα χαρτιά. Στελέχη του υπουργείου αποδίδουν την καθυστέρηση στην προετοιμασία των συστημάτων τονίζοντας ότι η αναπροσαρμογή θα γίνει.
Την είσοδο όλων των επιβατών από την μπροστινή πόρτα των λεωφορείων και τρόλεϊ και τον έλεγχο των εισιτηρίων και των καρτών απεριορίστων διαδρομών από τον οδηγό του οχήματος σκοπεύει να εφαρμόσει το υπουργείο Μεταφορών προκειμένου να ανακόψει τον πλήρη... εκτροχιασμό των εσόδων από την εισιτηριοδιαφυγή, το κόστος της οποίας για το σύστημα των συγκοινωνιών της Αθήνας υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ
Οι έλεγχοι εισιτηρίων από τους οδηγούς θα ισχύσουν για διάστημα ενός έτους έως την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με το οποίο το υπουργείο φιλοδοξεί να περιορίσει σημαντικά τη λαθρεπιβίβαση
Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι να καλυφθεί προσωρινά το κενό που άφησε η κατάργηση των «εθελοντών»-ελεγκτών στον έλεγχο κομίστρου των λεωφορείων που γινόταν από οδηγούς εκτός βάρδιας που λάμβαναν το μισό των προστίμων που βεβαίωναν.
Το μέτρο θα ισχύσει για διάστημα περίπου ενός έτους ώστε να καλύψει τη μεταβατική περίοδο έως την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με την οποία το υπουργείο φιλοδοξεί να περιορίσει σημαντικά το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής και των πλαστών εισιτηρίων.
Ετσι, οι οδηγοί θα κληθούν να ελέγχουν εάν οι επιβάτες που εισέρχονται στα λεωφορεία έχουν εισιτήριο ή όχι, σε μια προσπάθεια, όπως λένε στελέχη του υπουργείου, «αυτό να λειτουργήσει προληπτικά. Στόχος δεν είναι η βεβαίωση προστίμων αλλά να πείσουμε τους επιβάτες να ακυρώνουν εισιτήριο», υποστηρίζουν σημειώνοντας ότι η αύξηση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών θα έχει οφέλη για όλους.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι αυτή την περίοδο ουσιαστικά δεν πραγματοποιείται καθόλου έλεγχος κομίστρου στα λεωφορεία καθώς δεν υπήρχε έτοιμος μηχανισμός ώστε να αντικαταστήσει τους «εθελοντές»-ελεγκτές.
Υπενθυμίζεται ότι κάρτα «εθελοντή»-ελεγκτή είχαν περίπου 500 εργαζόμενοι στις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) εκ των οποίων περίπου 200 διενεργούσαν τακτικούς ελέγχους. Πλέον ελέγχους κάνουν μόνο 30 άτομα που ασχολούνται αποκλειστικά με τον έλεγχο για όλο το δίκτυο των λεωφορείων, τα οποία καλύπτουν πάνω από 11.000 δρομολόγια καθημερινά.
Το μέτρο του ελέγχου εισιτηρίων από οδηγούς είχε επιχειρηθεί να εφαρμοστεί και παλαιότερα. Ωστόσο «πάγωσε» εξαιτίας των μεγάλων αντιδράσεων από τους οδηγούς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι κάτι τέτοιο εγκυμονεί κινδύνους. Ειδικά σε γραμμές «υψηλού κινδύνου», στις οποίες υπάρχουν αλλεπάλληλα κρούσματα επιθέσεων σε λεωφορεία του ΟΑΣΑ, σε βαθμό που ορισμένα δρομολόγια τροποποιούνται τους χειμερινούς μήνες ή ενίοτε γίνονται με τη συνοδεία... περιπολικών.
«Δεν θα το κάνουμε»
«Δεν καλυπτόμαστε να αναλάβουμε αυτόν τον ρόλο. Κανένας οδηγός δεν θα το κάνει», σημειώνει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος, ο οποίος επισημαίνει ότι «ο επιβάτης δεν είναι υποχρεωμένος να επιδείξει τίποτα σε κάποιον που δεν διαθέτει κάρτα ελεγκτή με πλήρη στοιχεία».
Προσθέτει μάλιστα ότι εκτίθενται σε κινδύνους οδηγοί και επιβάτες υπενθυμίζοντας ότι τα τουρνικέ και από τα πέντε λεωφορεία, στα οποία είχε εφαρμοστεί πιλοτικά η είσοδος από την μπροστινή πόρτα έχουν ήδη βανδαλιστεί.
Την αντίθεσή του δηλώνει και το μέλος του Συνδικάτου, Αποστόλης Κασιμέρης, υπογραμμίζοντας πως «δεν μπορεί ένας οδηγός να παίζει τον ρόλο του... εισπράκτορα της τρόικας, είναι απαραίτητη η δημιουργία τακτικού σώματος ελεγκτών».
Η εισιτηριοδιαφυγή, πάντως, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα του ΟΑΣΑ, ο οποίος είδε τις πρωτογενείς ζημιές του να ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ μόνο στο δεκάμηνο του 2015. Την ίδια στιγμή, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ μόνο για τα έτη 2011, 2012, 2013 και 2014 φτάνουν τα 113.992.640,56 ευρώ.
Πάντως, η εξαγγελία του υπουργείου Μεταφορών για αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου από το 1,20 στο 1,40 ευρώ, η οποία επρόκειτο να ισχύσει από την Πρωτοχρονιά, παραμένει ακόμα στα χαρτιά. Στελέχη του υπουργείου αποδίδουν την καθυστέρηση στην προετοιμασία των συστημάτων τονίζοντας ότι η αναπροσαρμογή θα γίνει.