Κώστας Ντελέζος
Στα «χαρτιά» παραμένει η αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας από 1,20 ευρώ σε 1,40 ευρώ, η οποία επρόκειτο να ισχύσει από την Πρωτοχρονιά.
Σχεδόν δύο μήνες από τη λήψη της σχετικής απόφασης, οι αρμόδιες υπηρεσίες και τα συστήματα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) και των συγκοινωνιακών φορέων που εποπτεύει, δεν είναι ακόμα σε θέση να εφαρμόσουν την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Ετσι, το επιβατικό κοινό εξακολουθεί να μετακινείται με το ενιαίο εισιτήριο των 1,20 ευρώ.
Το υπουργείο Μεταφορών προχώρησε στην λήψη της συγκεκριμένης απόφασης, με αφορμή την ένταξη των Μεταφορών στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ (23%) από το 13% που ήταν όλο το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο, κύριος στόχος του υπουργείου ήταν η κάλυψη μέρους της μεγάλης ζημίας που κατέγραψαν συνολικά οι συγκοινωνιακοί φορείς μέσα στους πρώτους δέκα μήνες του 2015, η οποία εξακοντίστηκε στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των οφειλών των υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ για τα έτη 2011 έως και 2014, αγγίζουν τα 114 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), σε περίπου ένα χρόνο, το υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζει να εντατικοποιήσει τους ελέγχους κομίστρου σε όλα τα αστικά μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οι οδηγοί θα διενεργούν τους ελέγχους
Οσον αφορά τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ, σχεδιάζεται να γίνει πλέον υποχρεωτική η είσοδος των επιβατών μόνο από την μπροστινή πόρτα, ώστε οι οδηγοί να ελέγχουν -όπως και παλιότερα- τα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών των εισερχομένων στα οχήματα.
Με βάση τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, η εισιτηριοδιαφυγή οδηγεί σε νέο... εκτροχιασμό τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών, καθώς οι ετήσιες απώλειες από τους επιβάτες που διακινούνται χωρίς εισιτήριο εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 25 εκατ. ευρώ.
Με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, έχει καταργηθεί το σώμα των εθελοντών-ελεγκτών κομίστρου, που απαρτιζόταν κυρίως από οδηγούς των λεωφορείων, οι οποίοι διενεργούσαν ελέγχους εισιτηρίων (εκτός της βάρδιας τους), εισπράττοντας το 50% των προστίμων που βεβαίωναν.
Κάρτα εθελοντή-ελεγκτή διέθεταν περίπου 500 εργαζόμενοι της εταιρείας ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), από τους οποίους περίπου 200, συμμετείχαν συχνά στους ελέγχους. Σήμερα, ελέγχους κάνουν μόνο 30 ελεγκτές, οι οποίοι εργάζονται αποκλειστικά για τον σκοπό αυτόν.
Ωστόσο, είναι αδύνατον να καλύψουν τα περίπου 11.000 δρομολόγια που εκτελούνται καθημερινά. Ειδικά στα λεωφορεία, σήμερα δεν γίνεται ουσιαστικός έλεγχος κομίστρου.
Είσοδος από την μπροστινή πόρτα
Το κενό αυτό θα κληθούν προσωρινά να καλύψουν οι οδηγοί, οι οποίοι θα ελέγχουν εάν οι επιβάτες που θα εισέρχονται σε λεωφορεία και τρόλεϊ από την μπροστινή πόρτα, διαθέτουν εισιτήριο ή όχι.
Οπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, πρόκειται για καθαρά προληπτικό μέτρο, καθώς στόχος δεν είναι η βεβαίωση προστίμων αλλά να πειστούν οι επιβάτες να κυκλοφορούν με εισιτήριο.
Το ίδιο μέτρο είχε εφαρμοστεί και πριν αρκετά χρόνια, όμως αποσύρθηκε λόγω των μεγάλων αντιδράσεων από τους οδηγούς λεωφορείων, οι οποίοι αρκετές φορές «έρχονταν στα χέρια» με τους επιβάτες, κυρίως στις γραμμές «υψηλού κινδύνου».
Στα «χαρτιά» παραμένει η αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας από 1,20 ευρώ σε 1,40 ευρώ, η οποία επρόκειτο να ισχύσει από την Πρωτοχρονιά.
Σχεδόν δύο μήνες από τη λήψη της σχετικής απόφασης, οι αρμόδιες υπηρεσίες και τα συστήματα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) και των συγκοινωνιακών φορέων που εποπτεύει, δεν είναι ακόμα σε θέση να εφαρμόσουν την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Ετσι, το επιβατικό κοινό εξακολουθεί να μετακινείται με το ενιαίο εισιτήριο των 1,20 ευρώ.
Το υπουργείο Μεταφορών προχώρησε στην λήψη της συγκεκριμένης απόφασης, με αφορμή την ένταξη των Μεταφορών στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ (23%) από το 13% που ήταν όλο το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο, κύριος στόχος του υπουργείου ήταν η κάλυψη μέρους της μεγάλης ζημίας που κατέγραψαν συνολικά οι συγκοινωνιακοί φορείς μέσα στους πρώτους δέκα μήνες του 2015, η οποία εξακοντίστηκε στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των οφειλών των υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ για τα έτη 2011 έως και 2014, αγγίζουν τα 114 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), σε περίπου ένα χρόνο, το υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζει να εντατικοποιήσει τους ελέγχους κομίστρου σε όλα τα αστικά μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οι οδηγοί θα διενεργούν τους ελέγχους
Οσον αφορά τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ, σχεδιάζεται να γίνει πλέον υποχρεωτική η είσοδος των επιβατών μόνο από την μπροστινή πόρτα, ώστε οι οδηγοί να ελέγχουν -όπως και παλιότερα- τα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών των εισερχομένων στα οχήματα.
Με βάση τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, η εισιτηριοδιαφυγή οδηγεί σε νέο... εκτροχιασμό τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών, καθώς οι ετήσιες απώλειες από τους επιβάτες που διακινούνται χωρίς εισιτήριο εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 25 εκατ. ευρώ.
Με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, έχει καταργηθεί το σώμα των εθελοντών-ελεγκτών κομίστρου, που απαρτιζόταν κυρίως από οδηγούς των λεωφορείων, οι οποίοι διενεργούσαν ελέγχους εισιτηρίων (εκτός της βάρδιας τους), εισπράττοντας το 50% των προστίμων που βεβαίωναν.
Κάρτα εθελοντή-ελεγκτή διέθεταν περίπου 500 εργαζόμενοι της εταιρείας ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), από τους οποίους περίπου 200, συμμετείχαν συχνά στους ελέγχους. Σήμερα, ελέγχους κάνουν μόνο 30 ελεγκτές, οι οποίοι εργάζονται αποκλειστικά για τον σκοπό αυτόν.
Ωστόσο, είναι αδύνατον να καλύψουν τα περίπου 11.000 δρομολόγια που εκτελούνται καθημερινά. Ειδικά στα λεωφορεία, σήμερα δεν γίνεται ουσιαστικός έλεγχος κομίστρου.
Είσοδος από την μπροστινή πόρτα
Το κενό αυτό θα κληθούν προσωρινά να καλύψουν οι οδηγοί, οι οποίοι θα ελέγχουν εάν οι επιβάτες που θα εισέρχονται σε λεωφορεία και τρόλεϊ από την μπροστινή πόρτα, διαθέτουν εισιτήριο ή όχι.
Οπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, πρόκειται για καθαρά προληπτικό μέτρο, καθώς στόχος δεν είναι η βεβαίωση προστίμων αλλά να πειστούν οι επιβάτες να κυκλοφορούν με εισιτήριο.
Το ίδιο μέτρο είχε εφαρμοστεί και πριν αρκετά χρόνια, όμως αποσύρθηκε λόγω των μεγάλων αντιδράσεων από τους οδηγούς λεωφορείων, οι οποίοι αρκετές φορές «έρχονταν στα χέρια» με τους επιβάτες, κυρίως στις γραμμές «υψηλού κινδύνου».