Σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών με τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών να παρουσιάζουν μείωση 6% σε σχέση με πέρυσι το ίδιο χρονικό διάστημα.
Το ποσοστό της μείωσης αγγίζει το 12%, αν υπολογίσει κανείς και τις δύο εβδομάδες που οι μετακινήσεις γινόταν πέρσι τον Ιούλιο δωρεάν λόγω των capital controls. Μάλιστα, η οικονομική κατάσταση των συγκοινωνιακών φορέων είναι τέτοια που το υπουργείο Οικονομικών έχει εγκρίνει έκτακτη επιχορήγηση 30 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλυφθεί η μισθοδοσία Ιανουαρίου η οποία πρέπει να καταβληθεί πριν το τέλος του έτους.
Συγκεκριμένα, το 10μηνο του 2016 τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών για την ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ έφτασαν τα 161 εκατ. ευρώ με το μηνιαίο έσοδο να κυμαίνεται από τα 17 έως τα 19 εκατ. ευρώ τον μήνα.
Στο 10μηνο του 2015 τα έσοδα είχαν διαμορφωθεί στα 172 εκατ. ευρώ με τα μηναία να κυμαίνονται από 18 έως 20 εκατ. ευρώ. Εδώ βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2015 θα έπρεπε να εισέλθουν στα ταμεία του ΟΑΣΑ και επιπλέον 10 εκατ. ευρώ για τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακίνησης των επιβατών τον Ιούλιο. Το κονδύλι αυτό αν και ανακοινώθηκε ότι θα πληρωθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό ωστόσο δεν κατατέθηκε ποτέ στον ΟΑΣΑ. Πάντως αν δεν είχε ληφθεί το σχετικό μέτρο από την ελληνική κυβέρνηση τα έσοδα θα είχαν διαμορφωθεί τουλάχιστον σε 172 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 12% σε σχέση με φέτος.
Την ίδια στιγμή διογκώνεται η «μαύρη τρύπα» που έχουν δημιουργήσει τα χρέη των υπουργείων στις συγκοινωνιακές εταιρείες όπου τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ από τα οποία τουλάχιστον τα 300 εκατ. ευρώ αφορούν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις.
Αξιοσημείωτο είναι ότι για το 2015 και το 2016 τα μόνα χρήματα που δόθηκαν από τα 7 υπουργεία που χρωστούν στον ΟΑΣΑ είναι 10,5 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εργασίας για ΑμΕΑ και πολυτέκνους και 6 εκατ. ευρώ για τα μειωμένα εισιτήρια των μαθητών και φοιτητών. Ωστόσο χωρίς καμία συμφωνία παραμένει ακόμα η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.
Οι επιδοτήσεις
Στα 86 εκατ. ευρώ ορίζεται η κρατική επιδότηση για την ΟΣΥ το 2017 όπως προβλέπεται στον επίσημο προϋπολογισμού του υπουργείου Υποδομών. Για την ΣΤΑΣΥ δεν έχει προβλεφθεί σχετικό κονδύλι κάτι που αναμένεται να γίνει είτε με νομοθετική ρύθμιση είτε με υπουργική απόφαση μια και τα οικονομικά της εταιρείας παρουσιάζουν πλέον αυξημένα ελλείμματα.
Ωστόσο από το ποσό των 86 εκατ. ευρώ του 2017 θα πρέπει να αφαιρεθούν τα 30 εκατ. ευρώ που θα δοθούν μέσα στο Δεκέμβριο για την μισθοδοσία.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και για την ΟΣΥ τα 86 εκατ. ευρώ της επιδότησης δεν καλύπτουν την ελλειμματική της λειτουργία. Και αυτό γιατί οι ανελαστικές δαπάνες της ΟΣΥ για το 2016 είναι 143 εκατ. ευρώ, η μισθοδοσία 40 εκατ. ευρώ, τα καύσιμα 12 εκατ. ευρώ, η ασφάλεια των λεωφορείων 1 εκατ. ευρώ, τέλη κυκλοφορίας και ΚΤΕΟ 10 εκατ. ευρώ, ανταλλακτικά και αναλώσιμα υλικά 3 εκατ. ευρώ, ρεύμα έλξης για τρόλεϊ, φως, νερό, τηλέφωνο 1 εκατ. ευρώ και φόροι 7 εκατ. ευρώ. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 217 εκατ. ευρώ δημιουργώντας μια «μαύρη τρύπα» στην εταιρείας ύψους 47 εκατ. ευρώ! Ανάλογη θα είναι η εικόνα και το 2017 διπλασιάζοντας με τα ελλείμματα να ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ.
Το ποσοστό της μείωσης αγγίζει το 12%, αν υπολογίσει κανείς και τις δύο εβδομάδες που οι μετακινήσεις γινόταν πέρσι τον Ιούλιο δωρεάν λόγω των capital controls. Μάλιστα, η οικονομική κατάσταση των συγκοινωνιακών φορέων είναι τέτοια που το υπουργείο Οικονομικών έχει εγκρίνει έκτακτη επιχορήγηση 30 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλυφθεί η μισθοδοσία Ιανουαρίου η οποία πρέπει να καταβληθεί πριν το τέλος του έτους.
Συγκεκριμένα, το 10μηνο του 2016 τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών για την ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ έφτασαν τα 161 εκατ. ευρώ με το μηνιαίο έσοδο να κυμαίνεται από τα 17 έως τα 19 εκατ. ευρώ τον μήνα.
Στο 10μηνο του 2015 τα έσοδα είχαν διαμορφωθεί στα 172 εκατ. ευρώ με τα μηναία να κυμαίνονται από 18 έως 20 εκατ. ευρώ. Εδώ βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2015 θα έπρεπε να εισέλθουν στα ταμεία του ΟΑΣΑ και επιπλέον 10 εκατ. ευρώ για τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακίνησης των επιβατών τον Ιούλιο. Το κονδύλι αυτό αν και ανακοινώθηκε ότι θα πληρωθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό ωστόσο δεν κατατέθηκε ποτέ στον ΟΑΣΑ. Πάντως αν δεν είχε ληφθεί το σχετικό μέτρο από την ελληνική κυβέρνηση τα έσοδα θα είχαν διαμορφωθεί τουλάχιστον σε 172 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 12% σε σχέση με φέτος.
Την ίδια στιγμή διογκώνεται η «μαύρη τρύπα» που έχουν δημιουργήσει τα χρέη των υπουργείων στις συγκοινωνιακές εταιρείες όπου τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ από τα οποία τουλάχιστον τα 300 εκατ. ευρώ αφορούν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις.
Αξιοσημείωτο είναι ότι για το 2015 και το 2016 τα μόνα χρήματα που δόθηκαν από τα 7 υπουργεία που χρωστούν στον ΟΑΣΑ είναι 10,5 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εργασίας για ΑμΕΑ και πολυτέκνους και 6 εκατ. ευρώ για τα μειωμένα εισιτήρια των μαθητών και φοιτητών. Ωστόσο χωρίς καμία συμφωνία παραμένει ακόμα η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.
Οι επιδοτήσεις
Στα 86 εκατ. ευρώ ορίζεται η κρατική επιδότηση για την ΟΣΥ το 2017 όπως προβλέπεται στον επίσημο προϋπολογισμού του υπουργείου Υποδομών. Για την ΣΤΑΣΥ δεν έχει προβλεφθεί σχετικό κονδύλι κάτι που αναμένεται να γίνει είτε με νομοθετική ρύθμιση είτε με υπουργική απόφαση μια και τα οικονομικά της εταιρείας παρουσιάζουν πλέον αυξημένα ελλείμματα.
Ωστόσο από το ποσό των 86 εκατ. ευρώ του 2017 θα πρέπει να αφαιρεθούν τα 30 εκατ. ευρώ που θα δοθούν μέσα στο Δεκέμβριο για την μισθοδοσία.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και για την ΟΣΥ τα 86 εκατ. ευρώ της επιδότησης δεν καλύπτουν την ελλειμματική της λειτουργία. Και αυτό γιατί οι ανελαστικές δαπάνες της ΟΣΥ για το 2016 είναι 143 εκατ. ευρώ, η μισθοδοσία 40 εκατ. ευρώ, τα καύσιμα 12 εκατ. ευρώ, η ασφάλεια των λεωφορείων 1 εκατ. ευρώ, τέλη κυκλοφορίας και ΚΤΕΟ 10 εκατ. ευρώ, ανταλλακτικά και αναλώσιμα υλικά 3 εκατ. ευρώ, ρεύμα έλξης για τρόλεϊ, φως, νερό, τηλέφωνο 1 εκατ. ευρώ και φόροι 7 εκατ. ευρώ. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 217 εκατ. ευρώ δημιουργώντας μια «μαύρη τρύπα» στην εταιρείας ύψους 47 εκατ. ευρώ! Ανάλογη θα είναι η εικόνα και το 2017 διπλασιάζοντας με τα ελλείμματα να ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ.