Σε κατάσταση συναγερμού τελεί η κοινοπραξία που κατασκευάζει το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης, αυτό της Θεσσαλονίκης, καθώς μια σειρά παράγοντες έχουν εκτροχιάσει τα οικονομικά μεγέθη και τα χρονοδιαγράμματα του έργου. «Το έργο κινδυνεύει με κατάρρευση» προειδοποιούν στελέχη της κοινοπραξίας και καλούν το υπουργείο Υποδομών να ετοιμάσει «ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα».
Αιτία, ο «συνήθης ύποπτος» των μεγάλων έργων της χώρας μας, δηλαδή οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και στις αρχαιολογικές εργασίες, που έβγαλαν εκτός χρονοδιαγράμματος το έργο, το οποίο, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον περασμένο Απρίλιο!
Ηδη οι εργασίες έχουν πάρει παράταση για ακόμη τέσσερα χρόνια, δηλαδή ως το 2016, εκτίμηση που θεωρείται μάλλον αισιόδοξη από έμπειρους μηχανικούς. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη η παράταση παρουσιάζει έναν μήνα καθυστέρηση από την πρώτη στιγμή της έναρξης της ισχύος της, σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις χώρων στην κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ - Impregilo -Ansaldo - Seli).
Οι εργασίες έχουν προχωρήσει μόλις κατά 25% και, όπως παρατηρούν πηγές που έχουν σχέση με την υπόθεση, «ακόμη και αν αύριο γινόταν ένα θαύμα, το μετρό δεν θα ήταν έτοιμο πριν από το 2017».
Βασικός λόγος, όπως σημειώνουν στελέχη της κοινοπραξίας, είναι η καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, που έχει συνέπεια να μην είναι δυνατόν να αναπτυχθούν κατασκευαστικά μέτωπα.
Παράλληλα, μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις των αρχαιολογικών εργασιών. Ετσι, σε συνδυασμό με μελετητικές αστοχίες, το αποτέλεσμα είναι τρεις εκ των δώδεκα σταθμών να μην έχουν παραδοθεί ποτέ στον εργολάβο, ενώ η πλειονότητα των υπολοίπων να έχουν παρουσιάσει προβλήματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα τέλη του Μαρτίου οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται θαμμένοι μέσα στο έδαφος στην Ανάληψη, αφού δεν υπάρχουν μέτωπα για να δουλέψουν.
Παράλληλα, οι αρχαιολογικές ανασκαφές δουλεύουν διπλή βάρδια, ενώ θα μπορούσαν να εργάζονται τριπλή, προκειμένου να αποδεσμεύονται οι χώροι ταχύτερα. Είναι χαρακτηριστικό, σημειώνει στέλεχος της κοινοπραξίας, ότι αυτή τη στιγμή δουλεύουν μόνο δύο μέτωπα καθ' όλη την έκταση της γραμμής.
«Το έργο που κατασκευάζουμε δεν έχει μεγάλη σχέση με το αρχικό» τονίζουν και παραδέχονται ότι όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν επηρεάσει αρνητικά την οικονομική κατάσταση της κοινοπραξίας.
Μηχανικός με ρόλο-«κλειδί» στο έργο σημειώνει ότι εξακολουθεί να είναι προβληματική η σχέση της διεύθυνσης της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη με τα «κεντρικά» της Αθήνας.
«Οι διευθυντές του έργου βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, όμως όλες οι μελέτες ελέγχονται και εγκρίνονται από την Αθήνα. Μπορεί να συμφωνούμε σε μια αλλαγή με τη διεύθυνση της Θεσσαλονίκης αλλά να κόβεται όταν πηγαίνει προς έγκριση στην Αθήνα, ενώ συχνά συμβαίνει και το αντίστροφο» διηγείται.
Αστοχίες
Ο σταθμός που «βρίσκει» στα μπαλκόνια!
Βασικό ρόλο στις κακοτοπιές έπαιξαν, σύμφωνα με στελέχη του έργου, οι προβληματικές προμελέτες (το έργο προκηρύχθηκε ως μελετοκατασκευή). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο σταθμός της Ανάληψης, όπου οι τοίχοι του σταθμού «βρίσκουν» στα μπαλκόνια, τα οποία πρέπει να «ξυριστούν», αλλά και ο σταθμός Βούλγαρη που χωροθετήθηκε πάνω σε ενεργό ρήγμα, με αποτέλεσμα να πρέπει να μετακινηθεί κατά 60 μέτρα.
Σύμφωνα με δημόσιες τοποθετήσεις της Αττικό Μετρό, η κοινοπραξία περιορίζει στο ελάχιστο τις εργασίες κατασκευής εγείροντας διεκδικήσεις, οι οποίες είναι σε επίπεδο επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης - απόφαση που είναι πολιτική. Μάλιστα η διοίκηση της Αττικό Μετρό κάνει λόγο για εμφανή αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από την κοινοπραξία.
Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία, αν η κατασκευή συνεχιστεί σωστά και οι αρχαιολογικές εργασίες «τρέξουν», το μετρό θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2016.
Αιτία, ο «συνήθης ύποπτος» των μεγάλων έργων της χώρας μας, δηλαδή οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και στις αρχαιολογικές εργασίες, που έβγαλαν εκτός χρονοδιαγράμματος το έργο, το οποίο, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον περασμένο Απρίλιο!
Ηδη οι εργασίες έχουν πάρει παράταση για ακόμη τέσσερα χρόνια, δηλαδή ως το 2016, εκτίμηση που θεωρείται μάλλον αισιόδοξη από έμπειρους μηχανικούς. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη η παράταση παρουσιάζει έναν μήνα καθυστέρηση από την πρώτη στιγμή της έναρξης της ισχύος της, σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις χώρων στην κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ - Impregilo -Ansaldo - Seli).
Οι εργασίες έχουν προχωρήσει μόλις κατά 25% και, όπως παρατηρούν πηγές που έχουν σχέση με την υπόθεση, «ακόμη και αν αύριο γινόταν ένα θαύμα, το μετρό δεν θα ήταν έτοιμο πριν από το 2017».
Βασικός λόγος, όπως σημειώνουν στελέχη της κοινοπραξίας, είναι η καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, που έχει συνέπεια να μην είναι δυνατόν να αναπτυχθούν κατασκευαστικά μέτωπα.
Παράλληλα, μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις των αρχαιολογικών εργασιών. Ετσι, σε συνδυασμό με μελετητικές αστοχίες, το αποτέλεσμα είναι τρεις εκ των δώδεκα σταθμών να μην έχουν παραδοθεί ποτέ στον εργολάβο, ενώ η πλειονότητα των υπολοίπων να έχουν παρουσιάσει προβλήματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα τέλη του Μαρτίου οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται θαμμένοι μέσα στο έδαφος στην Ανάληψη, αφού δεν υπάρχουν μέτωπα για να δουλέψουν.
Παράλληλα, οι αρχαιολογικές ανασκαφές δουλεύουν διπλή βάρδια, ενώ θα μπορούσαν να εργάζονται τριπλή, προκειμένου να αποδεσμεύονται οι χώροι ταχύτερα. Είναι χαρακτηριστικό, σημειώνει στέλεχος της κοινοπραξίας, ότι αυτή τη στιγμή δουλεύουν μόνο δύο μέτωπα καθ' όλη την έκταση της γραμμής.
«Το έργο που κατασκευάζουμε δεν έχει μεγάλη σχέση με το αρχικό» τονίζουν και παραδέχονται ότι όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν επηρεάσει αρνητικά την οικονομική κατάσταση της κοινοπραξίας.
Μηχανικός με ρόλο-«κλειδί» στο έργο σημειώνει ότι εξακολουθεί να είναι προβληματική η σχέση της διεύθυνσης της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη με τα «κεντρικά» της Αθήνας.
«Οι διευθυντές του έργου βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, όμως όλες οι μελέτες ελέγχονται και εγκρίνονται από την Αθήνα. Μπορεί να συμφωνούμε σε μια αλλαγή με τη διεύθυνση της Θεσσαλονίκης αλλά να κόβεται όταν πηγαίνει προς έγκριση στην Αθήνα, ενώ συχνά συμβαίνει και το αντίστροφο» διηγείται.
Αστοχίες
Ο σταθμός που «βρίσκει» στα μπαλκόνια!
Βασικό ρόλο στις κακοτοπιές έπαιξαν, σύμφωνα με στελέχη του έργου, οι προβληματικές προμελέτες (το έργο προκηρύχθηκε ως μελετοκατασκευή). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο σταθμός της Ανάληψης, όπου οι τοίχοι του σταθμού «βρίσκουν» στα μπαλκόνια, τα οποία πρέπει να «ξυριστούν», αλλά και ο σταθμός Βούλγαρη που χωροθετήθηκε πάνω σε ενεργό ρήγμα, με αποτέλεσμα να πρέπει να μετακινηθεί κατά 60 μέτρα.
Σύμφωνα με δημόσιες τοποθετήσεις της Αττικό Μετρό, η κοινοπραξία περιορίζει στο ελάχιστο τις εργασίες κατασκευής εγείροντας διεκδικήσεις, οι οποίες είναι σε επίπεδο επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης - απόφαση που είναι πολιτική. Μάλιστα η διοίκηση της Αττικό Μετρό κάνει λόγο για εμφανή αδυναμία χρηματοδότησης του έργου από την κοινοπραξία.
Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία, αν η κατασκευή συνεχιστεί σωστά και οι αρχαιολογικές εργασίες «τρέξουν», το μετρό θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2016.