Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Νέο σχέδιο για κατασκευή 30 χλμ. γραμμής και 29 σταθμών Μετρό, με κεφάλαια ιδιωτών στους οποίους θα παραχωρηθεί όλο το δίκτυο του Μετρό και Τραμ στην Αθήνα, προωθείται μετά την απόφαση να ξαναβγούν από το συρτάρι τα πρώτα εννιά χιλιόμετρα της υπέρ-γραμμής 4 και να υλοποιηθούν με δάνειο από την ΕΤΕπ και κονδύλια από το νέο ΕΣΠΑ.
Καθώς πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ ούτε διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι, τίθεται στο τραπέζι η πρόταση της Αττικό Μετρό για λύση μέσω συμβάσεων παραχώρησης με αντάλλαγμα τη διαχείριση όλου του δικτύου ενώ προτείνεται ως ανώτερη τιμή εισιτηρίου το 1,5 ευρώ.
Με απλά λόγια, η πρόταση προβλέπει ότι θα παραχωρηθεί στον ιδιώτη το σύνολο του υφιστάμενου και μελλοντικού δικτύου Μετρό και Τραμ με αντάλλαγμα την κατασκευή των υπόλοιπων 24 χλμ. της γραμμής 4 άλλα και των επεκτάσεων προς Ίλιο και Νέα Ερυθραία.
Είναι η δεύτερη φορά που εξετάζεται η ιδιωτικοποίηση του Μετρό. Η πρώτη έγινε το 2003 άλλα σκόνταψε στο δεδομένο ότι τα έργα Μετρό είναι ακριβά και δεν μπορούν να αποπληρωθούν από τα εισιτήρια, παρά μόνο αν το κόστος αυτών υπερδιπλασιαστεί. Επίσης, δεν μπορούσε, τότε, να γίνει παραχώρηση ήδη κατασκευασμένου, με δημόσια και κοινοτικά χρήματα, δικτύου.
Τώρα, ΕΤΕΠ και ΕΕ εμφανίζονται θετικές στη συμμετοχή ιδιωτών, κάτι που δηλώθηκε επισήμως κι από το νέο πρόεδρο της Κομισιόν, Γιούνκερ στην επίσκεψη που πραγματοποίησε στα έργα Μετρό της Αθήνας προ μηνός.
Επιπλέον, η παραχώρηση του υφιστάμενου δικτύου, θεωρείται ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον ιδιωτών αφού, με ορίζοντα το 2025, εκτιμάται ότι τα ετήσια έσοδα μπορούν να φτάσουν το 1 δισ. ευρώ κατ’ έτος, με 2 εκατ. εισιτήρια σε καθημερινή βάση και μέσο κόστος κομίστρου 1,5 ευρώ. Οι αριθμοί αυτοί, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, καλύπτουν την εξυπηρέτηση των δανείων και προσφέρουν περιθώριο κέρδους στον ιδιώτη.
Νέο σχέδιο για κατασκευή 30 χλμ. γραμμής και 29 σταθμών Μετρό, με κεφάλαια ιδιωτών στους οποίους θα παραχωρηθεί όλο το δίκτυο του Μετρό και Τραμ στην Αθήνα, προωθείται μετά την απόφαση να ξαναβγούν από το συρτάρι τα πρώτα εννιά χιλιόμετρα της υπέρ-γραμμής 4 και να υλοποιηθούν με δάνειο από την ΕΤΕπ και κονδύλια από το νέο ΕΣΠΑ.
Καθώς πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ ούτε διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι, τίθεται στο τραπέζι η πρόταση της Αττικό Μετρό για λύση μέσω συμβάσεων παραχώρησης με αντάλλαγμα τη διαχείριση όλου του δικτύου ενώ προτείνεται ως ανώτερη τιμή εισιτηρίου το 1,5 ευρώ.
Με απλά λόγια, η πρόταση προβλέπει ότι θα παραχωρηθεί στον ιδιώτη το σύνολο του υφιστάμενου και μελλοντικού δικτύου Μετρό και Τραμ με αντάλλαγμα την κατασκευή των υπόλοιπων 24 χλμ. της γραμμής 4 άλλα και των επεκτάσεων προς Ίλιο και Νέα Ερυθραία.
Είναι η δεύτερη φορά που εξετάζεται η ιδιωτικοποίηση του Μετρό. Η πρώτη έγινε το 2003 άλλα σκόνταψε στο δεδομένο ότι τα έργα Μετρό είναι ακριβά και δεν μπορούν να αποπληρωθούν από τα εισιτήρια, παρά μόνο αν το κόστος αυτών υπερδιπλασιαστεί. Επίσης, δεν μπορούσε, τότε, να γίνει παραχώρηση ήδη κατασκευασμένου, με δημόσια και κοινοτικά χρήματα, δικτύου.
Τώρα, ΕΤΕΠ και ΕΕ εμφανίζονται θετικές στη συμμετοχή ιδιωτών, κάτι που δηλώθηκε επισήμως κι από το νέο πρόεδρο της Κομισιόν, Γιούνκερ στην επίσκεψη που πραγματοποίησε στα έργα Μετρό της Αθήνας προ μηνός.
Επιπλέον, η παραχώρηση του υφιστάμενου δικτύου, θεωρείται ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον ιδιωτών αφού, με ορίζοντα το 2025, εκτιμάται ότι τα ετήσια έσοδα μπορούν να φτάσουν το 1 δισ. ευρώ κατ’ έτος, με 2 εκατ. εισιτήρια σε καθημερινή βάση και μέσο κόστος κομίστρου 1,5 ευρώ. Οι αριθμοί αυτοί, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, καλύπτουν την εξυπηρέτηση των δανείων και προσφέρουν περιθώριο κέρδους στον ιδιώτη.